SSAB tar klivet in i framtiden med ny process och produkt

Det är närmare 50 år sedan sist, men nu ska en helt ny produktionsprocess byggas och utvecklas på SSAB i Oxelösund. Vilket innebär att SSAB tar ett steg in i en helt ny bransch, den additiva tillverkningsbranschen, som också kallas 3D printing. Flera företag på marknaden har redan visat intresse för den nya produkten.

- Detta är oerhört positivt eftersom det skapar både arbetstillfällen och breddar SSABs produktportfölj som gör att vi som företag kan växa ännu mer, säger Johnny Sjöström som dels är divisionschef för SSAB Special Steels och docent på Luleå Tekniska Universitet där han forskade om additiv tillverkning.

Investeringen är värd cirka 20 miljoner kronor och produktionen planeras vara igång under andra kvartalet 2021. Det kommer att innebära viss nyrekrytering av till exempel ingenjörer, produktionspersonal, utvecklare och säljare.- Jag tror att detta är bara början. Det finns så många fördelar med att använda sig av additiv tillverkning och fler börjar förstå dessa fördelar och vill använda sig av tekniken, förklarar Johnny Sjöström.

Pulver av SSAB-stål

Produkten är ett metallpulver som tillverkas av SSAB-stål och kan användas i 3D printrar för att tillverka olika konstruktionsdetaljer. Produktionsanläggningen för pulvret är en gas-atomiseringsenhet där man smälter stålet och sedan skapar ett pulver med hjälp av gas. Traditionellt används oftast ett stort metallblock som man antingen CNC-fräser eller svarvar fram en produkt från. Med 3D får man designfrihet, snabbhet och möjlighet till innovativa konstruktionslösningar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sari Heikkinen, kommunikationsansvarig, SSAB Oxelösund,tel. +46 70 594 6152, sari.heikkinen @ ssab.com

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube