Stålstolpe står upp för säkrare vägar

En enkel reflexstolpe i avancerat höghållfast stål med en genialisk form kan komma att bli en viktig del i ökad trafiksäkerhet världen över. Stolpen är utvecklad i Australien av företaget Dura-Post Pty.Ltd, och används till sidomarkering av vägbanor. Stolpen tål påkörning utan att skadas. Dura-Post nominerades till Swedish Steel Prize 2007 för sin nya vägstolpe.

(REMOVED GRAPHICS)

Dura-Posts nya vägstolpe har en stilren skålformad design och är tillverkad i tunt avancerat kallvalsat höghållfast stål. Materialet är endast 1,2 millimeter tjockt och trots den tunna tjockleken klarar den nya vägstolpen påkörning. Bakgrunden till detta är det höghållfasta stålets kraftigt återfjädrande egenskaper i kombination med den skålformade profilen. Vid påkörning ger helt enkelt stolpen efter för fordonet och viker sig för att sedan resa sig igen.

Viktig för trafiksäkrare vägar
Reflexstolpar som tydligt visar körbanans gräns är en viktig trafiksäkerhetsfråga världen över. Såväl i mörker som under dåliga siktförhållanden dagtid bidrar reflexstolpar till säkrare vägar för trafikanterna. I Australien, med ett vägnät på cirka 900 000 km, är användningen av sidomarkeringsstolpar utbrett.
– Det behövs mycket stolpar i ett så här stort land konstaterar Ralph Norton, vd för Dura Post Pty.Ltd. Det är inte bara utmed landsvägar som stolparna används utan även i rondeller och vägkorsningar.

Minskade underhållskostnader
Den nya stolpen har döpts till Dura-Post Reflex. Stålet som används i stolpen har mycket hög hållfasthet, 1400 MPa som lägsta brottgräns. Formen på stolpen gör att den är enkel att montera vid sidan av körbanan. Arbetet går på ett par minuter och företaget har tagit fram särskilda monteringsverktyg. Den stora besparingen med Dura-Post Reflex ligger i att den minskar underhållsbehovet. Påkörningsskador är annars vanliga och nermejade stolpar kräver regelbundna arbeten, vilket nu alltså kan minskas avsevärt. Reaktionen på den nya stolpen har varit mycket positiv under det dryga år som produktionen varit igång.
– Stolpen används i Australien och Nya Zeeland och vi är nära genombrott också i Malysia, berättar Scott Payton, försäljnings- och marknadschef på Dura-Post Pty.Ltd.

Flera europeiska länder har visat intresse för Dura-Post Reflex, bland annat Sverige, Danmark, England, Tyskland, Frankrike och Spanien.
– Den här typen av sidomarkeringar är vanliga i Europa och de som sett vår nya stolpe inser snabbt fördelarna, förklarar Ralph Norton.

Fler produktidéer
Idag produceras stolparna manuellt men framgångarna gör att företaget nu ser över möjligheterna att automatisera tillverkningen. Det avancerade höghållfasta stålets möjligheter har också satt fart på idéarbetet och nya produkter diskuteras inom Dura-Post.
– Våra stolpar kan lätt kopplas till skyltar av olika slag där ett avancerat höghållfast stål kan ge nya möjligheter, avslutar Ralph Norton. Skyltar av ett avancerat höghållfast stål skulle kunna stå emot påkörningar och förstörelse mycket bättre än dagens skyltar som tillverkas av betydligt mjukare material.

Dura-Post Pty.Ltd. är lokaliserade till den australiensiska ön Tasmanien, en dryg timmes flygresa söder om Melbourne. Där finns såväl produktutveckling som produktion. Verksamheten startade 1995 och företaget har idag cirka 20 anställda.

Bildtext:
Dura-Post Reflex är en ny reflexstolpe för vägar som klarar påkörning utan att förstöras. Detta genom att den tillverkas av avancerat höghållfast stål och har en vikbar form.

Text och digital bild finns att hämta på www.ssabtunnplat.com.

För ytterligare upplysningar:

Anders Sörman
Projektledare
Marknadskommunikation
SSAB Tunnplåt AB
Mobiltel.: 070-221 93 26
Fax: 0243-720 00
E-post: anders.sorman@ssab.com

Fakta om SSAB Tunnplåt:
SSAB Tunnplåt, som ingår i SSAB-koncernen, är Nordens största tunnplåtstillverkare och en av världens ledande tillverkare av höghållfast stål. Företaget omsätter 15,3 miljarder kronor och tillverkar cirka 2,7 miljoner ton tunnplåt årligen. Totalt sysselsätts 4 100 anställda.