Större lastkapacitet med höghållfast stål

Lägre vikt och högre slitstyrka är några av argumenten för FJ Lastvagnar AB:s nya tipper som presenteras på Elmia Lastbil den 22-25 augusti. Förklaringen till de förbättrade egenskaperna är att tippern tillverkats i höghållfast stål. Resultatet är bland annat effektivare och mer lönsamma transporter.

Viktminskning är ungefär 200 kg, vilket ger tydlig effekt på transportekonomin under en arbetsdag.

– Eftersom det blir ett antal körningar under en dag blir effekten tydlig på total­eko­nomin, förklarar Fredrik Johansson, VD på FJ Lastvagnar AB. När lastbilen väger mindre kan nyttolasten öka. Vinsten kan räknas hem både i kronor och tids­be­sparing.

Viktbesparingen har uppnåtts genom att flakets botten och sidor tillverkats av SSABs slitstål Hardox 450 och ramen tillverkats av SSABs konstruktionsstål Domex 700. FJ Lastvagnar har effektiviserat sin produktion genom att flakets olika delar levereras i färdigt skick, skurna och bockade till företaget. De färdiga flak­delarna svetsas samman på plats.

– Det är ett led i arbetet att öka vår service och förenkla för våra kunder, berättar Patric Lidström, ansvarig för försäljningen i Sverige på SSAB. Vi marknadsför det här erbjudandet under namnet SSAB Shape och det sker i samarbete med Tibnor, som är en ledande stålgrossist i Norden. Det här ger fler företag möjlighet att dra nytta av de höghållfasta stålens möjlig­heter och fördelarna med att som kund själv inte be­höva göra hela bearbetningen.

Den nya tippern, FJ Scandinavian Tipper, är utvecklad och konstruerad av FJ Lastvagnar som ingår i FJ Group. Företaget har utvecklat två olika modeller av tippern för den skandinaviska marknaden.

Läs mer om SSAB Shape på www.ssab.com/shape.

:
Anders Sörman, Projektledare Marketing SSAB         070-221 93 26

SSAB är en världsledande leverantör av höghållfasta stål. SSAB erbjuder produkter, utvecklade i nära samarbete med kunderna, för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har produktionsanläggningar i Sverige och USA och anställda i över 45 länder. SSAB är noterat på NASDAQ OMX Nordic, Stockholm. www.ssab.com