Svensk forskning bakom miljövänlig takplåt från SSAB

Sveriges plåtslagare kan nu ta ett stort kliv i miljövänlig riktning. Produkter från växtriket ersätter fossila oljor i färgen till den nya bandlackerade plåten Prelaq GreenCoat.

I Europa används årligen 150 000 ton färg för bandlackering av plåt och färgen framställs traditionellt med kemikalier från fossila oljor. I SSABs nya patenterade plåtfärg, Prelaq GreenCoat, har de fossila oljorna till stor del bytts ut mot förnyelsebara produkter utvunna från raps.

Ett forskningsprojekt står bakom framtagandet av Prelaq GreenCoat. SSAB, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), AkzoNobel, och Lantmännen har tillsammans med statliga Vinnova bekostat forskningen, som huvudsakligen skett vid KTH i Stockholm. En viktig aspekt vid forskningen var att utveckla en plåtfärg som var mer miljövänlig utan att göra avkall på övriga egenskaper.

Mats Johansson, professor vid KTH i Stockholm, var med och utvecklade idén och ledde forskningsprojektet bakom den nya plåtfärgen:

– Prelaq GreenCoat är betydligt mer miljövänlig än traditionell färg. Vi har tagit ett stort kliv framåt i och med att vi ersätter en stor del av de fossila lösningsmedlen med förnyelsebara ämnen.

Plåtslagaren Arne Jonaeson har testat SSABs nya bandlackerade plåt Prelaq GreenCoat sedan 2007:

– Den är lika mjuk och enkel att jobba med som traditionell plåt. Den behåller glansen och har samma reptålighet, säger han. Plåtslageribranschen är lite konservativ men när jag berättar att det finns mer miljövänlig plåt med samma kvalitet blir kunderna intresserade.

Hos SSAB märker man en stor efterfrågan på den nya plåten. Magdalena Nillius är produktchef:

– För våra kunder inom byggbranschen blir miljöprofilering en allt viktigare konkurrensfördel, därför vet vi att Prelaq GreenCoat är efterlängtad. Plåten är speciellt framtagen för vårt nordiska klimat. Vi har testat den i det tuffa klimatet på vår provstation på västkusten sedan 2006 och kan tryggt säga att den är minst lika tålig och hållbar som annan tunnplåt, säger hon.

Prelaq GreenCoat lanseras på den svenska marknaden vid den stora byggmässan Nordbygg under mars.

www.prelaq.com

För mer information: