Välkomna till Swedish Steel Prize den 14-15 november

Den 15 november 2012 delas Swedish Steel Prize ut, vilket brukar liknas vid
stålets Nobelpris. Syftet med priset är att inspirera, stimulera och sprida kunskap
om höghållfasta stål och möjligheterna att utveckla lättare, säkrare och mer miljöanpassade produkter.

Årets nominerade bidrag är innovationer för packning och transport av metallskrot från Nya Zeeland, lätta och hållbara tågsäten från Tjeckien och ett svenskt bidrag i form av ett fordon som transporterar timmer.

Prisutdelningen föregås av ett besök på SSABs produktionsanläggning i Oxelösund den 14 november

Verksvisning
Titta närmare på SSABs tillverkning av avancerade höghållfasta stål går till. I Oxelösund tillverkas världsledande slitstål som används till skopor och flak som ska utstå tuff påfrestning i bland annat gruvmiljö. Verksvisningen kommer att innehålla sex stationer och som besökare får du chans att se valsning, stålverk materialprovning, FoU och träffa några av SSABs experter.

• Det finns möjlighet till intervjuer med experter och chefer på plats.
  • Dagen börjar klockan 10.00 i Oxelösund. Det går bussar till Oxelösund från kl 08.00 från Clarion Stockholm, Skanstull och tillbaka till Stockholm cirka klockan 17.15 från Oxelösund

Seminarium & utdelning av Swedish Steel Prize i Stockholm
den 15 november

Seminarium klockan 09.30-16.30
Lyssna till bland andra grundaren av Cirkus Cirkör, inspireras av den första kvinnliga skandinaven som besteg Mount Everest och hör om Mark Gallaghers 30 års erfarenhet inom Formula 1 och hur man kan bli mer konkurrenskraftig.
Münchenbryggeriet i Stockholm

Middag och utdelning av Swedish Steel Prize 2012
Middagen inleds klockan 19.00 och vinnaren kommer att annonseras under kvällen.
Münchenbryggeriet i Stockholm

För ytterligare information och anmälan (senast den 5 november 2012)

Ulrika Lilja, Chef Externkommunikation, 072-209 31 54, ulrika.lilja@ssab.com
www.steelprize.com

SSAB är en världsledande leverantör av höghållfasta stål. SSAB erbjuder produkter utvecklade i nära samarbete med kunderna, för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 45 länder och produktionsanläggningar i Sverige och USA. SSAB är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange, Stockholm. www.ssab.com.