Vd och koncernchef Martin Lindqvist lämnar SSAB

Efter 26 år i företaget och 13 år som vd och koncernchef har Martin Lindqvist beslutat sig för att lämna SSAB för en fortsatt styrelsekarriär. En rekryteringsprocess för att hitta hans efterträdare inleds omedelbart.

Martin Lindqvist har varit anställd på SSAB sedan 1998 och sedan 2011 har han varit företagets vd och koncernchef. Under hans ledning har SSAB genomfört förvärvet av finska Rautaruukki. 2016 inleddes arbetet för att ställa om stålindustrin till fossilfri produktion genom HYBRIT, ett joint venture mellan SSAB, LKAB och Vattenfall. SSAB har därefter fattat ett inriktningsbeslut om att ställa om hela det nordiska produktionssystemet till fossilfri produktion. Förra året påbörjades omställningen av Oxelösund och så sent som i förra veckan fattades ett beslut om att ställa om verksamheten i Luleå.

-          Under Martins tid som vd har SSAB utvecklats till ett börsbolag med globala marknader och en stark finansiell ställning. Han har varit avgörande för att bygga det företag som SSAB är i dag och för att driva på för en omställning till fossilfri produktion. Han är en mycket uppskattad ledare och vd. Jag vill tacka Martin för hans insatser för företaget och önska honom lycka till med framtida uppdrag, säger Lennart Evrell, styrelseordförande för SSAB.

-          Jag är oerhört glad över att ha haft förmånen att få vara med om denna fantastiska resa tillsammans med många stolta och skickliga medarbetare på SSAB. Vid någon tidpunkt måste man kliva av och för mig är den tidpunkten nu. Jag kommer framöver att ägna mig mer åt styrelseuppdrag och rådgivande roller, säger Martin Lindqvist.

Martin Lindqvist har 6 månaders uppsägningstid, men kommer att stanna till ersättare är utsedd.  En rekryteringsprocess för att hitta hans efterträdare inleds omedelbart.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Viktoria Karsberg, Head of Corporate Identity and Group Communications, viktoria.karsberg@ssab.com,
tel. + 46 72233 5288
Gunilla Hjalmarson, Head of External Communications, gunilla.hjalmarson@ssab.com, tel. +46 76117 9185

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som bygger en starkare, lättare och mer hållbar värld genom förädlade stålprodukter och tjänster. Tillsammans med våra partners har SSAB utvecklat SSAB Fossil-free™ steel och planerar att återuppfinna värdekedjan från gruvan till slutkunden, vilket i stort sett eliminerar koldioxidutsläpp från vår egen verksamhet. SSAB Zero™, ett till stor del koldioxidutsläppfritt stål baserat på återvunnet stål, stärker ytterligare SSABs ledande position och vårt heltäckande hållbara erbjudande oberoende av råvaran. SSAB har anställda i över 50 länder och produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. Följ med oss på resan! www.ssab.comFacebookInstagramLinkedInX och YouTube.