Verktygsstål för bearbetning av höghållfasta stål

Avancerade höghållfasta stål blir allt vanligare i nya konstruktioner. Därför har nu SSAB och Uddeholm Tooling, två företag som är världsledande inom sina respektive nischer, uppdaterat sin populära guide "Tooling solutions for advanced high strength steel". Guiden är full av användbar information om avancerade höghållfasta stål och verktygsstål, utgående från det samarbete de båda globala företagen bedriver i syfte att kunna erbjuda kompletta lösningar. Den nya guiden presenterades vid den internationella fackmässan EuroBLECH i Hannover i Tyskland, den 21-25 oktober 2008.

– Avancerat höghållfast stål är det ledande materialet i moderna konstruktioner idag, och kommer att vara det i morgon. Efterfrågan på ännu mer avancerade material ökar hela tiden, förklarar Kennet Olsson, Business Development Automotive vid SSAB Strip Products Division. Sedan guiden "Tooling soloutions for advanced high strength steel" gavs ut för ett par år sedan har mycket hänt, och kunderna kräver idag mer ännu mer information och stöd från SSAB Swedish Steel och Uddeholm Tooling.

– Kraven på ökad hårdhet och seghet i verktygsstålen växer av naturliga skäl, eftersom det krävs större krafter vid klippning och formning av den nya plåten, fortsätter Pär Emanuelsson, Business Area Manager Cold Work vid Uddeholm Tooling.

Uddeholm Tooling och SSAB Swedish Steel samarbetar sedan flera år inom forskning och utveckling för att ta fram ännu bättre och harmoniserade produkter. Detta samarbete gör det lättare för kunderna att välja avancerade höghållfasta stål till sina produkter. Förutom att befintliga kunder kan få bättre stöd, kommer nya kunder att lättare kunna växla över till höghållfasta stål, tack vare att kundservicen utvecklas. De kommer att kunna få detaljerad rådgivning vid valet av produktionssystem för sina produkter. Resultatet blir att kunden snabbare uppnår lönsam och effektiv produktion.

Den drivande kraften bakom avancerade höghållfasta stål är efterfrågan från kunderna på lättare och mer miljövänliga produkter, som ger mer för pengarna. Detta gäller inte minst bilindustrin.

De båda företagen har tagit fram denna kompletta guide med råd om verktygsstål som kan användas för att forma och skära avancerade höghållfasta stål.

– Den här guiden ger användarna av avancerade höghållfasta stål råd om hur de ska hitta rätt kombination av material och verktyg, säger Pär Emanuelsson, Business Area Manager Cold Work vid Uddeholm Tooling.

Båda företagen har en stark internationell profil och en framskjuten position inom sin respektive nisch, och har egna serviceorganisationer över hela världen.

– Vi arbetar båda i en internationell miljö, där våra framgångar i hög grad bygger på en stark serviceprofil, hög teknisk kompetens och god förmåga att samarbeta och kommunicera över nationella och kulturella gränser, säger Kennet Olsson, Business Development Automotive vid SSAB Strip Products Division. Vårt samarbete har ytterligare breddat vår kompetens och flyttat fram våra positioner på den internationella scenen, även inom teknisk service och kundstöd.

Text och bilder kan hämtas på www.ssabtunnplat.com.

Mer information lämnas av:

Anders Sörman, Projektledare
Marknadskommunikation