50 Europeiska studenter gästar Esrange Space Center inför kommande uppsändningar

Pressinbjudan från Rymdbolaget

Europeiska studenter på Esrange Space Center för att förbereda raket och ballonguppsändningar

Ett femtiotal studenter från hela Europa gästar denna vecka Rymdbolagets operationella bas för raket och ballonguppsändningar, Esrange Space Center, för att förbereda sig inför kommande flygningar med antingen raket och ballong.

Veckan på Esrange ingår som en del av studenternas utbildning och Studentgruppen som sände upp Bexus 4 under sommaren 2006.
innehåller både teoriska och praktiska inslag, vilket ger studenterna en mycket god inblick i hur man genomför en raket- eller ballongkampanj. Syftet med att involvera studenter i riktiga rymdprojekt redan under studietiden är att skapa en så intressant och kvalitativ utbildning som möjligt och därmed examinera studenter som är väl förberedda att gå ut i arbetslivet.

Media inbjuds att träffa studenter och initiativtagare till årets "Training week" Plats: Esrange Space center Datum: 24 april 2008 Tid: 09.00-09.30 Anmälan: till Johanna Bergström-Roos (se nedan)

Program (presskonferensen hålls på engelska) 09.00 Kort presentation av projekten Rexus och Bexus Olle Persson, projektansvarig på Rymdbolaget 09.10 Kort om programmet under årets "Training week" Olle Persson 09.15 DLRs medverkan i samarbetet (den tyska delen) Maria Roth, DLR Agency 09.20 ESAs medverkan i samarbetet (den europeiska delen) Helen Page, ESA 09.25 Tid för frågor och intervjuer 10.00 Slut Lär mer om Rexus och Bexus Läs tidigare pressmeddelanden (svensk) Läs mer om de olika experimenten i en artikel skriven av ESA (svensk) Rexus Bexus hemsida (engelsk, under uppbyggnad)

För mer information var vänlig kontakt Olle Persson, projektansvarig för Rexus och Bexus, Rymdbolaget Tel: 0980-722 05 eller 070-297 22 05 E-post: olle.persson@esrange.ssc.se eller Johanna Bergström-Roos, informationschef på Esrange Space Center, Rymdbolaget Tel: 0980-720 24 eller 070-544 60 21 E-post: johanna.bergstrom-roos@esrange.ssc.se