Carina Aspenberg ny kommunikationschef för Swedish Space Corporation

Swedish Space Corporation (SSC) har utsett Carina Aspenberg till ny kommunikationschef. Hon tillträder den 1 oktober och tar plats i bolagets ledningsgrupp.

– Jag är mycket glad över förtroendet att leda SSC:s kommunikationsarbete. Detta är en otrolig möjlighet att få vara med och bidra till fortsatt innovation och utforskning av rymden. Jag ser fram emot att arbeta med så talangfulla kollegor och hjälpa till att forma och dela SSC:s banbrytande arbete, säger Carina Aspenberg.

Carina är en strategisk kommunikations- och marknadsföringsexpert med erfarenhet från både större företag och mindre startups. Hon kommer närmast från en roll som kommunikationschef på Alleima – en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål samt produkter för industriell värmning.

Innan dess var hon kommunikationschef och ansvarig för extern kommunikation och varumärke i norra Europa på Linde – ett globalt ledande industrigas- och ingenjörsföretag. Hon har även haft flertalet positioner inom kommunikation på Sandvik – en global ingenjörskoncern.

– Strategisk kommunikation är ett mycket viktigt verktyg för att vitalisera vår koncernstrategi och stärka vårt varumärke, både internt och externt. Carina har lång och bred erfarenhet från affärsinriktade och industriella organisationer, vilket kommer väl till pass när vi ska marknadsföra vårt bolag och tjänster till våra viktigaste målgrupper. Jag önskar Carina varmt välkommen till SSC, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för SSC.

Kontakt: Philip Ohlsson, PR & Press, +46 (0)70 721 70 26, philip.ohlsson@sscspace.com

Om SSC: Swedish Space Corporation hjälper jorden att dra nytta av rymden. SSC är ett statligt bolag som hjälpt rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden sedan tidigt 70-tal. SSC:s produkter och tjänster möjliggör framgångsrika rymdprojekt inom telekommunikation, säkerhet, meteorologi, positionering, vetenskaplig forskning, jordobservation och andra tillämpningar. Med närmare 700 engagerade medarbetare utspridda på alla kontinenter kan vi hjälpa våra kunder med specifika lösningar inom rymdsystem, delsystem, instrument, teknik och tillhörande tjänster. Inom SSC:s nätverk finns rymdbasen Esrange i norra Sverige, med siktet inställt på börja skjuta upp satelliter 2025. Bolaget har även ett av världens största globala nätverk av markstationer för satellitkommunikation. www.sscspace.com | www.rymdkollen.se