ECAPS tecknar kontrakt med amerikanska företaget Skybox Imaging avseende leverans av ett komplett framdrivningssystem för satelliter

ECAPS går idag ut med att företaget tecknat sitt första kommersiella kontrakt med det amerikanska företaget, Skybox Imaging som är en leverantör av satellitbilder.

ECAPS ska konstruera och tillverka ett komplett framdrivningssystem med grönt bränsle till Skybox tredje jordobservationssatellit.

-       Det första framdrivningssystemet ska flygkvalificeras för efterföljande Skybox satelliter. Vi är stolta över samarbetet med Skybox och ser fram emot att förse dem med ett första, såväl som framdrivninssystem till deras framtida konstellation av satelliter, säger Mathias Persson, VD ECAPS.

ECAPS HPGP-teknik (High Performance Green Propulsion) använder ett Ammonium Dinitramid (ADN)-baserat drivmedel som är miljövänligare och lättare att hantera och transportera än det cancerogena och mycket giftiga hydrazinet som idag är det vanligaste bränslet som används på satelliter.

HPGP:s fördelaktiga egenskaper ger satellittillverkare större flexibilitet vid val avuppsändningsplats och dessutom har HPGP-system bättre prestanda än de traditionella hydrazinsystemen.

-       ECAPS framdrivningssystem kommer att göra våra satelliter dubbelt så effektiva än om vi använt ett traditionellt system. Vi kommer att kunna erbjuda våra kunder högre kvalitet och snabbare leverans av satellitbilder. Att vara tidigt ute med att använda grönt bränsle är helt i linje med vårt företags syn på miljöansvar och detta kontrakt gör oss till det första företag i USA som anammar denna teknik. Hanterings- och säkerhetsfördelarna hos HPGP ger oss dessutom den lägsta livscykelkostnaden av alla teknologier vi har granskat säger Jonny Dyer, Chefsingenjör, Skybox Imaging.

Kontraktet markerar början av ett långt samarbete mellan Skybox och ECAPS gällande utveckling av framdrivningssystem för Skybox konstellation av jordobservationssatelliter.

För mer information, kontakta: Mathias Persson, VD ECAPS, mathias.persson@sscspace.com, tel 08-627 63 90.

Om ECAPS
ECAPS är ett helägt dotterbolag till SSC (Svenska rymdaktiebolaget) ECAPS är världsledande inom gröna framdrivningssystem för satelliter. ECAPS flygdemonstrerade HPGP-teknik (High Performance Green Propulsion) erbjuder både högre prestanda och minskade livscykelkostnader. ECAPS teknologi inkluderar en produktportfölj bestående av bränsle, framdrivningssystem och raketmotorer. Det lagringsbara Ammonium Dinitramid (ADN)-baserade flytande bränslet är enkelt att hantera och transportera på grund av dess låga toxicitet och känslighet. Bränslet kan transporteras ombord på vanliga passagerarflyg.

För mer information om SSC och ECAPS, se www.sscspace.com

Om Skybox Imaging
Skybox Imaging erbjuder kunder runtom i världen enkel tillgång till pålitliga, frekventa högupplösta bilder av jorden genom företagets mikrosatelliter och molntjänster. Genom att designa, bygga och sköta driften av en konstellation av jordobservationssatelliter ämnar Skybox göra det möjligt för kommersiella och statliga kunder att fatta beslut som förbättrar företagens vinst och välfärden hos samhällen över hela världen. Skybox bildades i Silicon Valley 2009, är uppbackade av framstående riskkapitalbolag och består av experter inom internet och rymd.

För mer information om Skybox, se www.skybox.com

SSC hjälper rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden.

Taggar:

Citat

Det första framdrivningssystemet ska flygkvalificeras för efterföljande Skybox satelliter. Vi är stolta över samarbetet med Skybox och ser fram emot att förse dem med ett första, såväl som framdrivninssystem till deras framtida konstellation av satelliter.
Mathias Persson, VD ECAPS