Emma Stenholm ny säkerhetschef för Swedish Space Corporation

Swedish Space Corporation (SSC) har utsett Emma Stenholm till ny säkerhetschef. Hon tillträder den 21 oktober och tar plats i bolagets ledningsgrupp.

– Jag är mycket stolt över att bli en del av SSC och deras resa för att hjälpa jorden dra nytta av rymden. Det här är en ny bransch för mig och jag kan redan se både skillnader och likheter från mina tidigare arbetsplatser och branscher. Säkerhet och resiliens är avgörande för alla verksamheter idag, även inom rymdindustrin, säger Emma Stenholm.

Emma har många års erfarenhet av ledande roller inom säkerhet från större bolag och organisationer. Hon är för närvarande säkerhetschef på det svenska statliga energibolaget Vattenfall. Innan dess hade hon olika befattningar inom företagssäkerhet, säkerhetsoperationer och krishantering på Ericsson – en av världens största tillverkare av utrustning för att bygga nätverk för mobil kommunikation.

– Säkerhet och resiliens har alltid varit en hörnsten för att säkerställa konkurrenskraftiga tjänster och lönsamma affärer. För SSC ökar också kraven i takt med att bolagets verksamhet får allt större betydelse för viktiga samhällsfunktioner och nationell säkerhet. Därför är det ett stort nöje för mig att välkomna Emma till företaget, med all den kompetens och erfarenhet som hon kommer bidra med på vår resa framåt, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för SSC.

Kontakt: Philip Ohlsson, PR & Press, +46 (0)70 721 70 26, philip.ohlsson@sscspace.com

Om SSC: Swedish Space Corporation hjälper jorden att dra nytta av rymden. SSC är ett statligt bolag som hjälpt rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden sedan tidigt 70-tal. SSC:s produkter och tjänster möjliggör framgångsrika rymdprojekt inom telekommunikation, säkerhet, meteorologi, positionering, vetenskaplig forskning, jordobservation och andra tillämpningar. Med närmare 700 engagerade medarbetare utspridda på alla kontinenter kan vi hjälpa våra kunder med specifika lösningar inom rymdsystem, delsystem, instrument, teknik och tillhörande tjänster. Inom SSC:s nätverk finns rymdbasen Esrange i norra Sverige, med siktet inställt på börja skjuta upp satelliter 2025. Bolaget har även ett av världens största globala nätverk av markstationer för satellitkommunikation. www.sscspace.com | www.rymdkollen.se