Esrange har stor betydelse för en hållbar utveckling i Barentsregionen

Sverige har under sitt ordförandeskap i Barentsrådet prioriterat en miljömässigt hållbar ekonomisk utveckling i Barentsregionen. Esrange anses ha en viktig och strategisk roll när det kommer till att övervaka hur naturen påverkas av utvinningen av naturresurser såsom gas, olja, malmer och mineraler. Genom den forskning som genomförs från Esrange via uppsändning av höghöjdsballonger och sondraketer kombinerat med satellitverksamheten som är världens största kommersiella operatör av markstationer för satellitkommunikation, bidrar Esrange med viktig information och kunskap för att långsiktigt ta tillvara på de värdefulla naturresurserna som finns i området.
- Syftet med besöket var, förutom att visa vad vi gör idag, att lyfta den utvecklingspotential som finns. Esrange är en unik rymdbas. Det finns ytterst få aktörer i världen som har de möjligheter vi har uppe på Esrange. Genom vår satellitverksamhet och uppsändning av ballonger och sondraketer har vi idag en fantastisk infrastruktur. Det kombinerat med den kunskap och erfarenhet som finns inom bolaget gör oss till en intressant spelare i det långsiktiga arbete Sverige påbörjat under sitt ordförandeskap, säger Lars Persson, VD SSC.
Besöket på Esrange genomfördes i samband med det pågående utrikesministermötet i Kiruna. Under besöket närvarade förutom Carl Bildt också Norges utrikesminister Jonas Gahr Störe och Finlands utrikesminister Erkki Tumioja.
För ytterligare information kontakta: Anne Ytterskog, SSC , telefon: 08 627 63 18, mobil: 070 347 66 00 anne.ytterskog@sscspace.com Läs mer om SSC Läs mer om Barents Euro Arctics