Esrange Space Center viktigt nav för Galileosatelliterna

René Oosterlinck (ESA), Javier Benedicto (ESA), Paul Verhoef (EU) och Lars Persson (SSC) klippte bandet.
Alla inbjudna skålade i glögg för att hålla värmen.

Rymdbolaget och Esrange Space Center viktigt nav för Galileo – Europas oberoende satellitnavigeringssystem

Idag invigdes Galileos markstation på Esrange Space Center, Rymdbolagets operationella bas för rymdverksamhet. Ceremonin hölls av representanter från de två europeiska organisationerna som tillsammans driver Galileo: ESA (European Space Agency) och EU. René Oosterlinck, ESA:s direktör för Galileo, och Paul Verhoef, EU:s chef för Galileo, klippte tillsammans med Rymdbolagets VD Lars Persson det blågula bandet.

"Jag är mycket glad åt dagens invigning, Marksegmentet för Galileo färdigställs i takt med att satelliterna byggs och driftfasen kommer allt närmare. Jag har arbetat med Galileo sedan starten och jag är mycket nöjd över att allt faller på plats", säger Renè Oosterlinck.

"Idag är en stor dag för Rymdbolaget. Esrange är en idealisk plats att förlägga Galileos markstation på. Många års arbete ligger bakom detta och vi närmar oss en lång och intressant operationell fas av en av Europas viktigaste rymdprojekt", säger Lars Persson, VD på Rymdbolaget. "Att vi har fått Europas förtroende signalerar att vi är en ledande aktör inom satellitkommunikation och förstärker Sveriges position i rymdvärlden", avslutar Lars Persson.

Läs mer om Rymdbolagets roll i Galileo, Esrange Space Center och fakta om Galileo sist i pressmeddelandet.

För ytterligare information kontakta Mikael Stern Anna Rathsman Divisionschef på Satellite Operations Division Informationsdirektör Rymdbolaget Rymdbolaget Tel: 070 566 65 55 Tel: 070 263 00 64 E-post: mikael.stern@ssc.se E-post: anna.rathsman@ssc.se

Rymdbolagets roll inom Galileo Rymdbolaget bidrar till Galileo på flera sätt. Redan 2005, då den första testsatelliten GIOVE-A skickades upp hjälpte Rymdbolaget till. När den andra testsatelliten GIOVE-B skickades upp 2008, utökades uppdraget med kommunikation med satelliten under dess livslängd.

Därtill har två av Rymdbolagets dotterbolag fått uppdraget att etablera referensstationer för Galileo på Påskön och Hawaii. Referensstationer används då satellitens exakta geografiska position skall mätas in, vilket är av största vikt för att kunna bidra till ett pålitligt navigations- system.

Med den nyinvigda markstationen på Esrange stärks Rymdbolagets roll ytterligare. Stationen kommer att vara ett viktigt nav då alla Galileo-satelliter skall placeras på rätt ställe i bana runt jorden samt vid kommunikationen till och från samtliga satelliter under dess livslängd.

Varför Esrange Space Center? Tack vare det geografiska läget, 200 km norr om polcirkeln, har satellitstationen på Esrange regelbunden kontakt med satelliter i Galileos bana. En annan viktig faktor är att Rymdbolaget har lång erfarenhet av satellitkommunikation och har sedan många år ett starkt samarbete med ESA.

Fakta om Galileo Galileo är ett Europeiskt oberoende civilt navigationssystem som drivs av ESA och EU tillsammans.

Systemet kommer att bestå av 30 satelliter i en bana på 23 222 km höjd. De första fyra satelliterna kommer att sändas upp 2011, ytterligare 14 är planerade fram till 2014.

Galileo garanterar konstant tillgänglighet till navigationsdata av hög kvalitet runt hela jorden, oberoende av var eller när man behöver data. Det kan t.ex. röra sig om nödsignaler från någon utsatt position som via satelliterna når räddningscentraler runt om på jorden.

Främsta användningsområden väntas bli inom just säkerhet eller räddning och det blir även ett viktigt verktyg för transportsektorn, vid avancerad flygledning och för fjärrstyrning av olika slag (för att nämna några).

Galileo har inte någon störningsignal (som GPS-systemet) utan har tvärtom ett inbyggt varningssystem som signalerar om något inte står rätt till.

Galileo blir ett komplement till de båda navigationssystem som redan är i drift, det amerikanska GPS-systemet och det ryska Glonass-systemet, och kommer att bidra till bättre precision och ökad säkerhet.

Taggar: