• SSC/

Europas största forskningsraket MAXUS 9 förbereds för uppskjutning

Europas största sondraket för experiment i tyngdlöshet, MAXUS 9, förbereds just nu för uppskjutning från SSC:s rymdbas Esrange Space Center. Med en topphastighet på 3,3 km i sekunden och med hjälp av 10 ton krut kommer MAXUS 9 nå en höjd på ca 700 km, 300 km högre än den bana rymdstationen ISS befinner sig i. Planerad uppskjutningsdag är torsdag den 6 april.

Raketen bär med sig 10 experiment i fyra olika experimentmoduler och en friflygande kapsel till ca 700 km höjd vilket ger drygt 12 minuter av nära tyngdlöshet. Dessa moduler innehåller mängder av innovativa lösningar och är byggda med mycket hög precision. Forskarna bakom experimenten kommer från Tyskland, Kanada och Nederländerna.

MAXUS-programmet utförs genom ett samarbete mellan SSC (Swedish Space Corporation) och Airbus på uppdrag av den europeiska rymdorganisationen ESA. MAXUS visar att Esrange och SSC har potential för än mer avancerade rymdtjänster; uppskjutning av små satelliter.

Läs mer om MAXUS 9 här.

Lennart Poromaa, Site Manager Esrange Space Center, SSC, Tel. +46 70 564 54 77

Stefan Gustafsson, SVP Strategy & Sustainable Business, SSC, Tel. +46 70 541 31 56

Anna Rathsman, CTO - Chief Technology Officer, SSC, Tel +46 70 2630064

SSC hjälper rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden till nytta för jorden.

Med årtionden av erfarenhet kan vi erbjuda beprövad expertis inom rymdteknik, satellittjänster och uppskjutningstjänster  för sondraketer  och ballonger. Vi ger tillgång till rymden till nytta för jorden.

Taggar:

Planerad uppskjutning: 6 april 2017