Europas största sondraket har lyft från Esrange

Idag lyfte MAXUS 9, Europas största raket för forskning i tyngdlöshet från SSC:s (Swedish Space Corporations) rymdbas Esrange Space Center.

Raketen sköts upp kl. 11:30. Nyttolasten innehållande 10 experiment lyftes till 678 km höjd med hjälp av de 10 ton krut som raketmotorn innehåller. Nyttolasten tillbringade 12 minuter och 17 sekunder i tyngdlöshet innan den landade i fallskärm och ska nu med helikopter bärgas tillbaka till forskarna för analyser av resultaten.

Grundforskning inom materialteknik är viktigt för framtida jordisk tillverkning av metallegeringar. En experimentmodul XRMON-Diff2, utvecklad av SSC, innehåller två materialvetenskapliga experiment. Med hjälp av röntgenfotografering ska tre par prover av vardera av metallegeringarna Al/Ti (aluminium/titan) respektive Si/Ge (kisel/germanium) studeras i tyngdlöst tillstånd. Dessa två legeringar är av särskild vikt för industrin. Genom att tillverka dessa i tyngdlöst tillstånd och i en ren miljö kommer forskarna få viktiga riktvärden för experiment som ska genomföras på jorden, detta för att kunna ta fram produkter av en bestämd kvalitet.

“Sondraketer från Esrange Space Center är en viktig plattform för forskning som ger ett viktig, kostnadseffektiv och oberoende möjlighet för Europa att utföra experiment med relativt snabba resultat. Forskarna är nöjda med resultaten hittills och kommer nu att fokusera på fortsatta analyser av sina experiment, säger Antonio Verga, System Engineer, ESA”.

”MAXUS är Europas största forskningsraket. Samarbetet med Airbus och det faktum att raketen har ett styrsystem visar att SSC har potentialen och kompetensen att ytterligare höja nivån på våra avancerade rymdtjänster genom uppskjutningar av små satelliter från Esrange, säger Lennart Poromaa, chef för Esrange”.

MAXUS är ett samarbete mellan SSC och tyska Airbus. Europeiska rymdorganisationen ESA är kund.

Läs mer om MAXUS 9 här

Information på ESA:s hemsida

För mer information, kontakta:

Lennart Poromaa, Site Manager Esrange Space Center, SSC, Tel. +46 70 564 54 77

Anna Rathsman, CTO - Chief Technology Officer, SSC, Tel +46 70 2630064

SSC hjälper rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden till nytta för jorden.

Med årtionden av erfarenhet kan vi erbjuda beprövad expertis inom rymdteknik, satellittjänster och uppskjutningstjänster  för sondraketer  och ballonger. Vi ger tillgång till rymden till nytta för jorden.

Citat

Lennart Poromaa, platschef Esrange