Europas största sondraket uppsänd från Esrange

Esrange Space Center 26 mars 2010

Europas största sondraket uppsänd från Esrange Idag kl 14.43 lyfte Europas största raket för forskning i tyngdlöshet, MAXUS 8 från Rymdbolagets raketbas Esrange Space Center.
Nyttolasten innehållande 4 experiment lyftes till 700 km höjd med hjälp av de 10 ton krut som raketmotorn innehåller. Nyttolasten tillbringade 12 minuter i tyngdlöshet innan den landade i fallskärm och med helikopter bärgades tillbaka till forskarna som nu ska börja analysera resultaten.
Ett av experimenten ombord som handlar om materialvetenskap har utvecklats av Rymdbolaget som är först i världen med, att ombord på sondraketer använda röntgenutrustning för att titta på hur material, i detta fall metaller, beter sig. Här finns korta filminslag om Pressbilder experimentet och MAXUS 8.

MAXUS är ett samarbete mellan Rymdbolaget och tyska EADS Astrium, kund är den europeiska rymdorganisationen ESA.

Läs mer om MAXUS här. (på engelska) Läs mer om raketer här.
För mer information, kontakta: Johanna Bergström-Roos Informationschef på Esrange Space Center Rymdbolaget Tel 0980-720 24 eller 070-5446021 E-post: johanna.bergstrom-roos@esrange.ssc.se eller Gunnar Florin Projektledare för MAXUS 8 Rymdbolaget Tel 070-7229212 E-post: gunnar.florin@ssc.se