• SSC/

Första privata farkosten nu i omloppsbana runt månen– rymdbolaget SSC stödjer historisk månmission

Efter en lyckad så kallad lunar capture, där en farkost börjar cirkulera i omloppsbana runt månen, är den israeliska farkosten Beresheet nu nära målet för sin mission - med stöd av det svenska rymdbolaget SSC. Nu väntar en hel rymdvärld med spänning på landningen som väntas ske den 11 april.

Den israeliska rymdfarkosten Beresheet sköts upp med en raket från det amerikanska SpaceX från Florida den 21 februari 2019. Svenska rymdbolaget SSC har designat den kommunikationslösning som används för farkostens väg mot månen – igenom ett antal ”loopar” i olika omloppsbanor i rymden och slutligen in i månens gravitationsfält.

SSC har designat lösningen bakom missionen och står i kontakt med farkosten från SSC:s globala nätverk av markstationer och från stationer som tillhör den tyska samarbetspartnern DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt).

Farkosten är planerad att landa på månen den 11 april. Om landningen blir lyckad kommer farkosten bland annat att göra olika mätningar av månens magnetfält och skicka hem bilder och video till jorden.

Bakom missionen ligger den israeliska organisationen SpaceIL, som vill bli den första privata aktören att landa på månens yta. Det egentliga syftet bakom initiativet handlar om att inspirera ungdomar och därmed bidra till att fler intresserar sig för tekniska yrken.

– Det är ett spännande projekt att få vara med på för oss på SSC, men det har också varit en stor utmaning för SSC att pussla ihop hur kommunikationen med farkosten ska ske under hela missionen. Nu väntar vi alla med spänning på avslutningen på detta äventyr, säger Linda Lyckman, chef för teknologi och innovation på SSC.

SpaceIL grundades som ett resultat av en tävling (Google Lunar XPRIZE) som primärt handlade om att utveckla den första privatfinansierade farkosten och få den att landa på månen. Tävlingen avblåstes utan en vinnare 2018, men SpaceIL fortsatte sina ansträngningar på egen hand.

Missionen är bara ett exempel på den snabba utveckling och förändring som rymdarenan genomgår. Rymden blir mer och mer tillgänglig för allt fler och nya aktörer kommer in på en marknad som tidigare varit förbehållen stater och institutionella aktörer.

Samma utveckling sker inom annan rymdteknik.

– Mängden små satelliter ökar ständigt, och rym­dbaserad teknik och tjänster integre­ras nu alltmer i viktiga samhällsfunktioner såsom kommunika­tion, navigation, stadsplanering, väder, miljöövervakning med mera. Denna utveckling kommer att fortsätta och påverka hela samhället, säger Linda Lyckman.

Bild: SpaceIL

Anni Bölenius