• SSC/

Framtidens raketmotorer testas på Esrange – SSC skriver kontrakt med Isar Aerospace

Svenska statliga rymdbolaget SSC och tyska rymdteknikföretaget Isar Aerospace skriver kontrakt för tester av raketmotorer på rymdbasen Esrange i Norrbotten. Testerna avser en ny generation av raketmotorer för små bärraketer. Satsningen är en viktig del i den utveckling som pågår på Esrange där ett huvudfokus är ökad förmåga för att kunna skjuta upp små satelliter.

Avtalet avser bland annat ett raketställ för vertikala tester men kan på sikt utvidgas för att även omfatta tester av motorer för flerstegsraketer. De första testerna är planerade till sommaren 2020 och målet är att börja skjuta upp små satelliter med Isar Aerospace raketer baserade på denna motorteknologi från 2021 och framåt.

– Vi är mycket glada över det nya samarbetet med Isar Aerospace. Det är vår första partner för raketmotortester och utvecklingen går helt i linje med SSC:s övergripande strategi att bygga upp en förmåga att skjuta upp små satelliter från Esrange. Partnerskapet visar att vi redan kommit långt och att vi är på god väg att möta nuvarande och framtida behov, säger Stefan Gardefjord, vd på SSC.

– Isar Aerospace går snabbt fram i utvecklingen av dessa motorer och vi är glada över att så snabbt ha kunnat hitta en lämplig testfacilitet för våra kommande motortester och tester av flerstegsraketer. Vi ser detta som en början på en lång och gynnsam relation med SSC och Sverige, säger Josef Fleischmann, COO och grundare av Isar Aerospace.

För mer information om Isar Aerospace, besök www.isaraerospace.com.
För mer information om SSC, besök www.sscspace.com.

Kontakt: Philip Ohlsson, Presskontakt SSC, +46 (0) 707-217 026, philip@comma.se.