Här är rymdballongerna som ska flyga från Esrange i sommar – rekord i antal och storlek

I samarbete med amerikanska NASA och franska CNES kommer rymdbolaget Swedish Space Corporation (SSC) under sommaren att sända upp åtta stratosfäriska ballonger från rymdbasen Esrange. Den största är tre gånger så stor som Globen (Avicii Arena) i Stockholm och kommer flyga högt över Atlanten till norra Kanada.

Det är hektiska tider vid rymdbasen Esrange utanför Kiruna. Totalt kommer åtta ballonger – fem transatlantiska, två stationära och en studentballong – att sändas upp under bara ett fåtal veckor under sommaren. Det är rekord i både antal och storlek.

– Rymdbasen Esrange är en av få anläggningar i världen som kan hantera denna typ av stratosfäriska ballonguppsändningar, både vad gäller storlek och omfattning. Vi har under många år haft strategiska samarbeten med bland andra NASA och CNES, vilket gett oss erfarenheten och kunskapen som krävs för att kunna erbjuda dessa ballongtjänster. Aldrig har så många och stora ballonger sänts upp på så kort tid, säger Charlotta Sund, vd för SSC.

De största ballongerna är transatlantiska och kommer flyga från Sverige till norra Kanada med en flygtid på upp till en vecka. Från dessa kommer man bland annat göra observationer av solen och genomföra forskning inom kosmisk strålning och röntgenastronomi, vilket kan ge nya insikter om bland annat universums ursprung.

Det geografiska läget är strategiskt viktigt
Det är ingen slump att dessa projekt bedrivs just i norra Sverige. Rymdbasen Esrange omgärdas av ett enormt glesbefolkat landområde, och är belägen norr om polcirkeln vilket gör det enkelt att komma åt de stratosfäriska vindar som tar ballongerna västerut. Under våren och sommaren är det även midnattssol på dessa breddgrader, något som minimerar tryckförändringarna inuti ballongerna, samt ger praktisk belysning vid de långa arbetspassen. Allt detta ger unika möjligheter att bedriva stratosfärisk forskning under flera dagar i sträck.

– Varje uppsändning är unik och spännande, och vi är nöjda över att genomföra vårt första ballongsläpp för säsongen nu när vindmönstren är rätt för våra forskningsbehov. Att kunna utföra flygningar under flera dagar i sträck är helt avgörande för att vi ska kunna genomföra våra vetenskapliga studier. Detta ger oss möjlighet att samla in en stor mängd data under en och samma flygning, säger Andrew Hamilton, tillförordnad chef för NASA:s ballongprogram.

– Under flera decennier har CNES genomfört stratosfäriska ballongflygningar från Esrange för franska och europeiska laboratorier. Den kommande kampanjen inkluderar vår första transatlantiska flygning mellan Sverige och norra Kanada. Efter två års förberedelser är vi nu redo för denna nya utmaning, säger Stéphane Louvel, ballongkampanjchef på CNES.

NASA:s ballongmissioner
HELIX: En kraftfull magnet ska mäta flödet av kosmiska strålisotoper med hög energi. Detta
ska användas för att avgöra åldern för kosmiska strålar i vår galax. Den 970,000 kubikmeter stora ballongen sändes upp 28 maj och flyger nu den 3,402 kg tunga nyttolasten på 36 km höjd.

BOOMS: Experimentet ska avbilda röntgenstrålar från mikroskurar av elektroner som finns i den polära atmosfären. Den 1,7 miljoner kubikmeter stora ballongen kommer flyga den 748 kg tunga nyttolasten på 47 km höjd – den största ballongen någonsin från Esrange.

SUNRISE-III: Ett solobservatorium ska ta högupplösta bilder av solen lager, samt på aktiva områden av solen för att mäta magnetfält, temperatur och hastigheter. Den 970,000 kubikmeter stora ballongen kommer flyga den 3,515 kg tunga nyttolasten på 36 km höjd.

XL-Calibur: Ett teleskop ska observera galaktiska svarta hål och neutronstjärnkällor för att få nya insikter om hur dessa objekt accelererar elektroner och sänder ut röntgenstrålar. Den 1,12 miljoner kubikmeter stora ballongen ska flyga den 2,722 kg tunga nyttolasten på 38 km höjd.

Läs mer om NASA:s sommarballonger >>

CNES ballongmissioner
TRANSAT: Projektet består av totalt nio olika vetenskapliga experiment som ska fokusera på koncentrationen av växthusgaser i stratosfären. Den 800,000 kubikmeter stora ballongen ska flyga den 890 kg tunga nyttolasten på 40 km höjd.

ATMOSFER: Projektet består av totalt fyra olika vetenskapliga experiment som ska fokusera atmosfärisk kemi och aerosolmätningar. Den 150,000 kubikmeter stora ballongen ska flyga den 553 kg tunga nyttolasten på 33 km höjd.

SAPHERALLER: Projektet består av totalt tolv olika vetenskapliga experiment som ska fokusera på molns sammansättning. Den 100,000 kubikmeter stora ballongen ska flyga den 250 kg tunga nyttolasten på 18 km höjd.

Läs mer om CNES sommarballonger >>

Studentballong
EXPLORA: Detta studentprojekt, den minsta av de åtta ballongerna, sändes upp den 27 maj. Nyttolasten ska studera klimatförändringar via olika mätningar i atmosfären. Bakom projektet står Rymdgymnasiet i Kiruna tillsammans med Lycée de l’Espace från Toulouse i Frankrike.

Om SSC: Swedish Space Corporation hjälper jorden att dra nytta av rymden. SSC är ett statligt bolag som hjälpt rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden sedan tidigt 70-tal. Med närmare 700 engagerade medarbetare utspridda på alla kontinenter kan vi hjälpa våra kunder med specifika lösningar inom rymdsystem, delsystem, instrument, teknik och tillhörande tjänster. Inom SSC:s nätverk finns rymdbasen Esrange i norra Sverige, med siktet inställt på att börja skjuta upp satelliter 2025. Bolaget har även ett av världens största globala nätverk av markstationer för satellitkommunikation. www.sscspace.com | www.rymdkollen.se

Kontakt: Philip Ohlsson, kommunikationschef SSC, 070-721 70 26, philip.ohlsson@sscspace.com

Multimedia: https://sscspace.canto.global/b/GE4BS