• SSC/

Historiskt rymdavtal: Här är raketerna som ska ta satelliter från Sverige till rymden

Det statliga rymdbolaget Swedish Space Corporation (SSC) har skrivit samarbetsavtal med två ledande raketföretag. Tillsammans med amerikanska Firefly Aerospace och koreanska Perigee Aerospace ska SSC erbjuda satellituppskjutningar från rymdbasen Esrange med start under 2025-26. Detta innebär att Sverige radikalt ökar förmågan i Europa att skjuta upp satelliter, något som får stor betydelse för forskning, säkerhet och näringsliv.

– Vi är otroligt glada över att kunna tillkännage dessa historiska samarbeten. Med Firefly och Perigee kommer vi att här i Europa kunna erbjuda en avsevärd ökning av denna globalt eftertraktade förmåga. Detta kommer inte bara stärka SSC:s ställning på den globala rymdmarknaden, utan har även enorm betydelse för vårt moderna samhälle som är helt beroende av satelliter för att fungera, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för SSC.

Förmågan att skjuta upp satelliter har länge saknats på det europeiska fastlandet. Med en uppskjutningsanläggning i världsklass och kontrakt med två etablerade spelare på den internationella rymdmarknaden planerar SSC för en första uppskjutning redan under 2025. Samarbetet med den ledande amerikanska rakettillverkaren Firefly Aerospace kommer även att gynna relationerna mellan Sverige och USA, inte minst inom ramen för det svenska Natomedlemskapet.

– Vi har varit i kontakt med raketföretag över hela världen i sökandet efter samarbetspartners som passar vår tänkta affärsmodell för kommersiella, institutionella och försvarsriktade samarbeten. Nu är den sista pusselbiten äntligen på plats, säger Lennart Poromaa, platschef vid SSC:s rymdbas Esrange i Kiruna.

Fireflys raket, minilaunchern Alpha, har använts vid flera tidigare uppskjutningar i USA. Den 30 meter långa bärraketen kan skjuta upp en nyttolast på 1 030 kg till en lägre omloppsbana på omkring 300 km. Perigees raket, den 21 meter långa microlaunchern Blue Whale 1, har kapacitet att skjuta upp en nyttolast på 200 kg till en 500 km solsynkron omloppsbana.

Kontakt: Philip Ohlsson, kommunikationschef SSC, +46 (0)70 721 70 26, philip.ohlsson@sscspace.com

Multimedia: SSC: Esrange | Firefly: FLTA004 & FLTA003 | Perigee: Blue Whale-1

Om SSC: Swedish Space Corporation hjälper jorden att dra nytta av rymden. SSC är ett statligt bolag som hjälpt rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden sedan tidigt 70-tal. SSC:s produkter och tjänster möjliggör framgångsrika rymdprojekt inom telekommunikation, säkerhet, meteorologi, positionering, vetenskaplig forskning, jordobservation och andra tillämpningar. Med närmare 700 engagerade medarbetare utspridda på alla kontinenter kan vi hjälpa våra kunder med specifika lösningar inom rymdsystem, delsystem, instrument, teknik och tillhörande tjänster. Inom SSC:s nätverk finns rymdbasen Esrange i norra Sverige, med siktet inställt på att bli först i Europa att skjuta upp satelliter 2025. Bolaget har även ett av världens största globala nätverk av markstationer för satellitkommunikation. www.sscspace.com | www.rymdkollen.se