Kom och prata rymd med oss i Almedalen

Att observera jorden från rymden lär oss oerhört mycket – vare sig det är direkt eller via automatiska instrument. Här tittar Christer Fuglesang, som deltar i seminarierna, ner på jorden och begrundar vad han ser. Bild: Christer Fuglesang

Under Almedalsveckan är rymden ett ämne som varje år berör och engagerar.Politiskt har rymden också blivit en nyckelfråga för Sveriges fortsatta utveckling, inte minst i Norrlandsregionen där, forskning, kommunen och regionen arbetar tillsammans för att ta vara på alla de möjligheter som rymden ger för samhället – men också för global hållbarhet.

För att diskutera rymdens framtid bjuder vi på SSC in till tre seminarier (två som vi anordnar och ett som vi deltar i) under årets Almedalsvecka där frågor som hållbarhet, regional utveckling och säkerhet står i fokus:

Så kan rymdtekniken hålla ett vakande öga på vår planet
Ny teknik kan bidra till att hitta lösningar på stora utmaningar som klimatförändringar och miljöförstöring. Med den enorma mängden information från satelliter går det att få en korrekt och kontinuerlig lägesbild av planetens hälsa. Men hur ska vi kunna samla och hantera så stora mängder data? Ett så kallat Global Watch Center, där data från världens satelliter och andra källor sammanställs, analyseras och görs tillgänglig, kan hjälpa till att hantera globala problem genom trovärdig och snabb information om bland annat avverkning av regnskogar, oljeutsläpp, plast i haven, ökande havsnivåer och hantering av katastrofer som skogsbränder och andra konsekvenser av klimatförändringar.

Tid och plats: Den 2 juli, kl 12:45-13:30, Norrbottensarenan, Cramérgatan 8, trädgården
Arrangör: SSC och Luleå Tekniska Universitet (LTU)
Moderator: Lars-Erik Aaro (ÅF)
Medverkande: Stefan Gustafsson (SSC), Birgitta Bergvall-Kåreborn (LTU), Anna Hall, (Big Science Sweden), Olle Norberg (LTU), Anna Kinberg Batra (rådgivare/föreläsare/styrelseledamot SSC, Björn Åkesson (ÅF)

Hur landar vi rymdinvesteringarna på jorden?
Vi använder redan rymdteknik för klimatövervakning, finansiella transaktioner, samhällsplanering, navigering, kommunikation och väderprognoser. Hur kan investeringar i rymdforskning och utveckling i ännu större utsträckning bidra till hållbarhetsmål, samhällsnytta, tillväxt och en enklare vardag? Användandet av rymdteknik på jorden öppnar nya möjligheter för såväl startupbolag som att konkret bidra till FN:s globala mål i Agenda 2030. Rymdforskning är en drivkraft för tillväxt och teknikutveckling, där Sverige har stora möjligheter att ha en framskjuten position globalt. Men vad krävs för att vi ska nå dit?

Tid och plats: Den 2 juli, kl 11-12, Norrbottensarenan, Cramérgatan 8, trädgården
Arrangör: Luleå Tekniska Universitet (LTU)
Moderator: Johanna Bergström-Roos (RIT/LTU Business)
Medverkande: Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning (S),
Olle Norberg (LTU), Anna Rathsman (Rymdstyrelsen), Stefan Gustafsson (SSC), Christer Fuglesang (KTH), Stas Barabash (IRF), Anna Öhrwall Rönnbäck (LTU)

Rymdens data – hot eller välsignelse för vår planet?
Idag handlar internationell säkerhet inte bara om militära frågor och geopolitisk stabilitet utan också om att skapa förutsättningar för en hållbar utveckling för planeten i stort. Lika lite handlar hållbar utveckling endast om miljö och klimat utan även om fred, demokrati, social trygghet, rätten till utbildning och ekonomisk tillväxt. En av nycklarna till framtiden finns i hur vi använder den. Men utvecklingen innebär även risker, där nya möjligheter utmanar vedertagna begrepp. Välkommen till ett seminarium som lyfter blicken och söker svar på några av vår tids största utmaningar!

Tid och Plats: Den 4 juli, kl 10.00-11.00, M/S Sigrid i Visby hamn, med efterföljande möjlighet till fika 11-11.30
Arrangör: SSC
Moderator: Annika Nordgren-Christensen
Medverkande: Christer Fuglesang (Saab), Stefan Gustafsson (SSC), Naznoush Habashian, (Försvarsmakten), Daniel Faria (FOI)