Köper Chilensk satellitstation

Pressbilder

Rymdbolaget investerar 100 MSEK i chilensk satellitstation Rymdbolaget meddelar idag att de har undertecknat ett köpekontrakt av en satellitstation i Santiago (the Centro de Estudios Espaciales). Stationen ägs i dagsläget av Universidad De Chile i Santiago.
Kontraktet avser köp av den kompletta stationen med all tillhörande utrustning samt övertagande av samtliga existerande kontrakt på satellituppdrag. Den befintliga ledningen av stationen och den personal (60 personer) som arbetar där idag kommer att anställas av Rymdbolaget och arbeta kvar på stationen.
Satellitstationen i Santiago är belägen 33º söder om ekvatorn, vilket är ett bra komplement till Rymdbolagets satellitstationer på Esrange Space Center utanför Kiruna på 68º Nord. Detta förstärker Rymdbolagets position som den största kommersiella operatören av markstationer i världen.

- Det här är ett naturligt steg för Rymdbolaget i vår strävan att bygga ut vår globala kapacitet, skapa redundans och ge våra internationella kunder en ännu bättre service, säger Mikael Stern, divisionschef för Satellite Operation Division, Rymdbolaget.
Investeringen i Chile förstärker det nätverk av markstationer som Rymdbolaget driver tillsammans med sin amerikanska partner Universal Space Network.

För ytterligare information vänligen kontakta Mikael Stern, divisionschef för Satellite Operation Division, Rymdbolaget. Telefon: 08 - 627 63 86 02 eller 070 - 566 65 55 E-post: mikael.stern@ssc.se Johanna Bergström-Roos, informationschef på Esrange Space Center, Rymdbolaget Telefon: 0980-720 24 eller 070 – 544 60 21 E-post: johanna.bergstrom-roos@esrange.ssc.se

2

Svenska rymdaktiebolaget Besöksadress Telefon: 08-627 62 00 www.ssc.se Box 4207 Solna strandväg 86 Telefax: 08-98 70 69 Org.nr: 556166-5836 171 04 Solna Styrelsens säte: Kiruna