Lyckad avancerad dropptest på Esrange Space Center

Just innan uppsändning Uppsändning På väg upp.
Pressfoton

Lyckad avancerad dropptest på Esrange Space Center

Tidigt i lördags morse, klockan 05.48, genomfördes ett avancerat test av ny teknik för transporter i överljudsfart. Testet genomfördes på Esrange Space Center, SSCs operationella bas för raket och ballonguppsändningar.
Ett team från JAXA, Japan, har sedan flera veckor arbetat på Esrange med förberedelserna för att genomföra två tunga dropptester med stratosfärsballonger. JAXA utvecklar just nu en ny typ av teknik för transporter i överljudsfart med syfte att bland annat få ned ljudstyrkan och skapa en kostnadseffektiv och miljövänlig lösning inför nästa sekel.
Ett avancerat släpp Det japanska testet anses vara ett av de mest avancerade dropptester som hittills genomförts på Esrange Space Center. Två olika droppkroppar på 630 respektive 700 kg släpptes med 10 sekunders mellanrum från 22,7 km höjd. Ljudupptagning av droppkropparna gjordes från en av fyra utplacerade mätstationer inom Esrange nedslagsområde i anslutning till att droppkropparna just passerat ljudvallen. SSC tillhandahöll alla system ombord förutom mikrofonsystemet.

- SSC erbjuder en rad olika tjänster som möjliggör att våra kunder får bättre tillgång till rymden, säger Mikael Töyrä, projektledare på Esrange. Det här lyckade testet är ett resultat av förstklassigt samarbete mellan SSC och JAXA och vi är otroligt glada och stolta över att ha genomfört ett så komplicerat test på ett mycket bra sätt.

Nästa japanska dropptest Det andra och sista testet för D-SEND#1 kommer att genomföras inom de närmaste dagarna. Ett första meteorologisk möte sker senare idag och beslut om att sätta igång nästa nedräkning tas så fort de meteorologiska förutsättningarna är de rätta.

Läs mer SSC D-SEND-1 kampanjsida (på engelska) JAXA D-SEND-1 kampanjsida (på engelska)

För ytterligare information kontakta Mikael Töyrä, projektledare på Esrange Space Center SSC Tel: 0980 720 eller 070-636 21 33 E-post: mikael.toyra@sscspace.com

Dr. Kenji Yoshida, projektledare för D-SEND Project Team JAXA Tel: +81 50 3362 4858 E-post: yoshida.kenji@jaxa.jp

Taggar: