Lyckad raketuppsändning från Esrange Space Center

Pressbilder Lyckad raketuppskjutning från Esrange Space Center Efter en veckas ogynnsamma väderförhållanden kom raketen Texus 44 äntligen i väg från Rymdbolagets uppskjutningsramp på Esrange Space Center utanför Kiruna. Uppskjutningen ägde rum i dag kl. 12:30 och raketen med fyra experiment ombord tillbringade drygt sex minuter i tyngdlöshet.
Det primära i programmet Texus är att undersöka hur olika material, vätskor och biologiska ämnen uppför sig i tyngdlös miljö. Programmet ägs av ESA (European Space Agency) och utförs i ett samarbete mellan DLR, EADS Astrium, Kayser-Threde och Rymdbolaget.

- Idag använde vi den brasilianska raketmotorn VSB-30 för tredje gången och ur säkerhetssynpunkt är vi mycket nöjda, säger Tomas Hedqvist, Rymdbolagets projektledare för Texus 44. Flygningen var effektiv, landningen mjuk och nyttolasten var tillbaka för analys 80 minuter efter uppskjutning, helt enligt planerna.

- Alla experiment fungerade utmärkt och videosystemet ombord levererade bilder under hela flygningen, säger Wolfgang Herfs, projektledare på ESA. Det nya fallskärmssystemet, som utvecklats av ESA, flög för första gången och bidrog till en mjuk landning för de vetenskapliga experimenten. Jag är mycket glad över att allt har gått så bra och det ger också ny kraft åt alla som arbetar med förberedelserna inför nästa raketuppskjutning, Texus 45 som ska skjutas upp på måndag.

Läs mer om projektet Texus 44

För mer information, kontakta gärna:

Tomas Hedqvist, projektledare för Texus 44 Esrange Space Center, Rymdbolaget Tel: 0980-720 16 eller 070-517 20 16 E-post: tomas.hedqvist@esrange.ssc.se Wolfgang Herfs, ESA projektledare (forskning) Tel: 0980-753 27 eller 0980-720 00 (växeln) E-post: wolfgang.herfs@esa.int Johanna Bergström-Roos, Informationschef Esrange Space Center, Rymdbolaget Tel: 0980-720 24 eller 070-544 60 21 E-post: johanna.bergstrom-roos@esrange.ssc.se

2

Svenska rymdaktiebolaget Besöksadress Telefon: 0980 720 00 www.ssc.se Box 802 Esrange Telefax: 0980 128 90 Org.nr: 556166-5836 981 28 Kiruna