Lyckad uppskjutning av studentraket från Esrange Space Center

Uppskjutning av Rexus 9 Pressbilder Team X

Team SQUID

Lyckad uppskjutning av REXUS 9 Idag klockan 12:50 sköts studentraketen REXUS 9 upp från Esrange Space Center, Rymdbolagets operationella bas för raketuppskjutningar. Raketen, med fyra experiment ombord, nådde upp till 80.6 km:s höjd och landade efter 11 minuter 40 km norr om Esrange. Bärgning med helikopter är avklarad och nyttolasten är tillbaka på basen.

De fyra experimenten ombord testade nya tekniska system som utvecklats och byggts av studenter från olika universitet runt om i Europa.

"Den senaste veckan har varit otroligt intensive och intressant", säger Robert Wuseni från experimentgruppen REMOS. Vad vi kunde se av det data som skickades ned under själva flygningen så har vårt experiment fungerad som vi hade förväntat oss. Det senaste året har har varit helt fantastiskt och kommer att betyda en hel del för vår kommande karriär", sammanfattar Wuseni.

REXUS 10 skjuts upp 23 februari Nästa studentraket, REXUS 10, ska enligt plan skjutas upp imorgon klockan 10:00. Ombord finns ytterligare fyra experiment. Ett av dem är utvecklat av studenter från KTH i Stockholm.

"Att få vara med i ett riktigt rymdprojekt redan under studiefasen är helt ovärderligt", säger Gustav Casselbrant, en av studenterna i SQUID teamet. "Vi har lärt oss hur ett riktigt rymdprojekt drivs från ax till limpa och dessutom har vi byggt upp ett internationellt nätverk av studenter runt om i Europa", avslutar Casselbrant.

Mer information Läs mer om REXUS 9: http://www.ssc.se/rexus-15.aspx (eng) Läs mer om REXUS 10: http://www.ssc.se/rexus-16.aspx (eng)

För ytterligare information kontakta Olle Persson, Rymdbolagets projektledare för BEXUS Esrange Space Center, Rymdbolaget Tel: 0980 72205 eller 0702 972 205 E-post: olle.persson@esrange.ssc.se

Taggar: