NASA letar efter vatten på månen – och ber Sverige om hjälp från Odinsatelliten

NASA letar efter vatten på månen – och ber Sverige om hjälp från Odinsatelliten NASA planerar att i början av 2009 låta ett utbränt raketsteg och en efterföljande rymdsond krascha på månens sydpol för att röra upp ett moln av material som kan analyseras för att söka efter vatten och andra ämnen i månmaterialet. Raketsteget slår ned först och följs inom fyra minuter av rymdsonden LCROSS som flyger igenom molnet och analyserar det innan den själv kraschar på månen. Samtidigt skall molnet observeras från teleskop på jorden och i rymden – bland andra det svenska rymdobservatoriet Odin.

Om det finns vatten i frusen form vid någon av månens poler kan det få stor betydelse för möjligheterna att upprätta en permanent befolkad bas på månen.

NASA sände den 11 juni ett brev till Rymdstyrelsen med kopia till Rymdbolaget med en förfrågan om det svenska rymdobservatoriet kan observera det uppkastade månmaterialet med sina instrument, särskilt satellitens radioteleskop. NASA kommer att koordinera kraschen på månen med Odins rörelser i bana runt jorden så att Odin kan observera den.

LCROSS. (Lunar CRater Observing and Sensing Satellite) kommer att sändas upp i slutet av detta år tillsammans med en annan månsond, Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) som skall ta bilder av månens yta. Det två ton tunga utbrända raketsteget väntas skapa en tjugo meter bred och tre meter djup krater i månytan och slunga ut 250 ton månmateria. (För mer information, se LCROSS hemsida)

Detta är inte första gången Odin observerar resultatet av att en rymdfarkost från NASA avsiktligt krockar med en annan himlakropp. När rymdsonden Deep Impact den 4 juli 2005 träffade kometen Tempel 1 kunde Odin observera hur en ström av vattenånga lämnade kometen. Tempel 1 är en av flera kometer som studerats av Odin sedan uppsändningen 2001 och nu är det månens tur att observeras med Odin.

Odin är utvecklad av Rymdbolaget på uppdrag av den svenska Rymdstyrelsen och dess motsvarigheter i Frankrike, Kanada och Finland. Odin har sedan uppsändningen 2001 haft två uppdrag, astronomi- och atmosfärforskning. Astronomiuppdraget avslutades våren 2007 och nu ägnar sig Odin på heltid åt studier av vår atmosfär. Studier av ozonskiktet är en huvuduppgift för Odin men den används också för undersökningar av mängden moln och aerosoler i stratosfären. Moln och aerosoler kan ha en avkylande effekt på vår jord i motsats till den värmande koldioxiden. Odin var konstruerad för två års drift men är nu inne på sitt åttonde år i bana runt jorden.

För mer information, kontakta Urban Frisk, Mission Manager, Rymdbolaget, tel 08-627 62 71, urban.frisk@ssc.se eller Lennart Nordh, Rymdstyrelsen, tel 08-627 64 95, lennart.nordh@snsb.se .