Norge väljer Rymdbolagets havsövervakningssystem

Rymdbolaget har skrivit avtal med det norska företaget Helitrans A/S för leverans av ett havsövervakningssystem. Systemet skall installeras på ett flygplan som används för uppdrag åt norska Kystverket. Leveranstiden är kritisk då man vill ta systemet i drift redan i början av 2009. Rymdbolaget kommer att leverera systemet i december 2008 och assistera installatören så att systemet kan driftsättas snarast möjligt. Den korta leveranstiden möjliggörs genom att Rymdbolaget redan sålt ett flertal system av den senaste generationen, MSS 6000, och hårdvaran därför serietillverkas. Systemet kommer installeras på ett plan av typen Fairchild Merlin III och övervakningsflygningarna kommer att utföras av Helitrans åt Kystverket.. .
Norges kustlinje är 83 000 km lång, inräknat alla öar, och därtill kommer Svalbards 9 000 km långa kustlinje. Detta motsvarar mer än två gånger jordens omkrets. Övervakningsflygningarna för Kystverket görs med 24-timmarsberedskap och flygtimmarna är ca 700 per år. Rymdbolaget levererade redan 1981 den första utrustningen för flygburen havsövervakning till Norge. En s k IR/UV-skanner tillkom 1981 och 1987 fick kustbevakningen det första kompletta systemet i version MSS 5000. Fakta MSS 6000-systemet för Norge är ett bassystem som innehålller mjukvara för missionshantering, en sidspanande SLAR (Side-Looking Airborne Radar) och AIS (Automatic Identification System). Information från sensorerna presenteras för operatören på skärmen i operatörsstativet. Presentationen sker i realtid och är integrerad med en taktisk karta. Kartan visar flygplanets position med tidsangivelser markerade på flygrutten. Kartan har ett antal valbara användardefinierade kartlager med georefererade data från SLAR och AIS. Alla data från missionen sparas och sammanställs i en rapport och kan sändas vidare till driftsbasen eller andra enheter.
Rymdbolagets havsövervakningssystem används av kustbevakningsorganisationer över hela världen. Det är ett användarvänligt system som utvecklats i nära samarbete med kunder och installerats i ett antal olika flygplanstyper. "Vi är mycket glada over detta kontrakt och möjligheten att fortsätta stödja Helitrans och Kystverket i deras arbete att förbättra havsmiljön. Vi hoppas få arbeta med våra norska vänner i många år framöver", säger Christer Colliander, på Rymdbolagets division för havsövervakning.
Vill du ha mer information kontakta gärna Christer Colliander, tel. +46 8 627 63 28, e-mail christer.colliander@ssc.se.

2

Svenska rymdaktiebolaget Besöksadress Telefon: 08-627 62 00 www.ssc.se Box 4207 Solna strandväg 86 Telefax: 08-98 70 69 Org.nr: 556166-5836 171 04 Solna Styrelsens säte: Kiruna