Ny ordförande i statliga SSC:s styrelse

Monica Lingegård valdes till ordförande i det statligt ägda rymdbolaget SSC:s styrelse i samband med företagets årsstämma den 22 april.

-  Bolaget går nu in i en ny fas, där behovet av leveranser av avancerade rymdtjänster på en ny global kommersiell marknad ökar. Samtidigt utvecklas även den mer traditionella institutionella rymdmarknaden, med nya behov för både det globala forskarsamhället och samhället generellt. Den förändring bolaget genomfört, med en global affär av avancerade rymdtjänster i fokus, ligger helt rätt. Det känns stimulerande att få förtroendet att leda denna verksamhet, särskilt som den kan bidra till ett mer hållbart globalt samhälle, kommenterar Monica sin nya befattning.

Hans Karlander har valt att avgå efter fem år som ordförande.

-  Hans har varit en väldigt engagerad ordförande som gjort stora och uppskattade insatser för bolaget under sina år som ordförande, sade Eva Lindström, statssekreterare på Näringsdepartementet, vid årsstämman.

-  Det har varit intressanta år i ett intressant bolag med en ljus framtid i en växande bransch. Det känns bra att nu lämna över till Monica, säger Hans.

Monica Lingegård är VD för Samhall sedan 2011. Hon är född 1962 och tog civilekonomexamen vid Stockholms universitet 1987. Monica har mer än 20 års erfarenhet av ledande chefspositioner, bland annat som VD på säkerhetsföretaget G4S i Sverige och på Prenax (global prenumerationsagent). Hon har även konsultbakgrund inom IT- och managementkonsulting, bland annat på Cap Gemini och Spray Razorfish. År 2015 fick hon utmärkelsen årets VD.

Samtidigt valdes Maria Palm från L.E.K. Consulting LLP i London in som ny ledamot i styrelsen. Hon ersätter Åsa Hedin, som lämnar sitt uppdrag på egen begäran.

För mer information, kontakta Stefan Gustafsson, Senior Vice President, Strategy & Sustainable Business, SSC.

Stefan Gustafsson

stefan.gustafsson@sscspace.com

Tel: 070-541 31 56

SSC hjälper rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden till nytta för jorden.

Taggar:

Citat