Nya affärsmöjligheter för Rymdbolaget genom svenskt-ryskt rymdavtal

För Rymdbolaget innebär detta avtal bl a att företaget kan erbjuda befintliga och nya kunder något de länge efterfrågat; ballongflygningar hela varv runt nordpolen för forskningsändamål. Flera kunder har velat ha möjligheten att flyga sina experiment på ballonger under längre tid än vad som varit möjligt tidigare. Mätningar under lång tid är av stor vikt inom atmosfär- och astronomiforskning.
Intresset bland forskare från hela världen att flyga sina experiment med hjälp av höghöjdsballonger från Rymdbolagets anläggning Esrange Space Center har ökat betydligt de senaste åren. Förra året var fullbelagt och det är likadant i år.
"Detta avtal kommer att positionera oss som den största leverantören av ballonguppsändningar på det norra halvklotet. Det kommer också att generera fler arbetstillfällen på Esrange Space Center" säger Lennart Poromaa, divisionschef för Science Services, Rymdbolaget.
För mer information, kontakta Lennart Poromaa, divisionschef för Science Services, Rymdbolaget, lennart.poromaa@ssc.se tel. 0980-722 35 eller 070-564 54 77.
Läs mer om rymdavtalet på Rymdstyrelsens hemsida: http://www.snsb.se/sv/Nyheter/Rymdavtal-mellan-Sverige-och-Ryssland/