Nya ledamöter invalda i rymdföretaget SSC:s styrelse

Två nya styrelseledamöter, Håkan Syrén och John Stuart valdes in i SSC:s styrelse i samband med företagets årsstämma.

Håkan Syrén var tidigare Sveriges överbefälhavare och ordförande i EU:s militärkommitté.
John Stuart är affärsutvecklingschef i det börsnoterade kanadensiska rymdföretaget COMDEV International. John Stuart är brittisk medborgare och har under mer än 25 år haft ledande befattningar inom den internationella marknaden för rymdprodukter och rymdtjänster.

-          Med Håkan Syréns och John Stuarts inträde i styrelsen får SSC bästa tänkbara kompetens såväl vad gäller hantering av de strategiska säkerhetsfrågorna som förmåga att bedöma och tolka utvecklingen på den internationella marknaden för kvalificerade rymdtjänster, kommenterar styrelsens ordförande Hans Karlander. John Stuart blir dessutom den första utländska medborgaren som valts in i styrelsen vilket markerar bolagets allt mer globala verksamhet.

Till styrelsen omvaldes förutom ordföranden:

Fredrik Brunell, koncernansvarig för Corporate Finance inom Volvo AB

Åsa Hedin, affärsområdesansvarig Elekta Neuroscience

Hanna Lagercrantz, kansliråd, Finansdepartementet

Lars Lejonborg, f.d. utbildnings- och forskningsminister, konsult

Fredrik Wilhelmsson, strategi- och managementkonsult, Wilhelmsson Management AB

Av arbetstagarna utsedda ledamöter är Aurélie Domargård och Britt-Marie Åslund

För mer information, kontakta Anders Jörle, Public Affairs, anders.jorle@sscspace.com, tel 070-3859030
www.sscspace.com

SSC hjälper rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden till nytta för jorden.

Taggar:

Citat

- Med Håkan Syréns och John Stuarts inträde i styrelsen får SSC bästa tänkbara kompetens såväl vad gäller hantering av de strategiska säkerhetsfrågorna som förmåga att bedöma och tolka utvecklingen på den internationella marknaden för kvalificerade rymdtjänster, kommenterar styrelsens ordförande Hans Karlander. John Stuart blir dessutom den första utländska medborgaren som valts in i styrelsen vilket markerar bolagets allt mer globala verksamhet.
Hans Karlander, styrelseordförande SSC