Pressinbjudan från Rymdbolaget

Pressinbjudan från Rymdbolaget

SUNRISE – ett avanserat teleskop på en gigantis ballong

Sunrise testflög i september 2007 från Ft Sumner i USA. Rymdbolaget var med och testade sina tekniska system.

Media bjuds in att följa uppsändningen av SUNRISE, ett forskningsprojekt för att studera strukturen och dynamiken i solens magnetfält. Teleskopet, som väger 2 ton, ska lyftas upp till 37 km höjd av en gigantisk ballong (~ 950.000 m2) och flyga 4-6 dagar innan det landar i Kanada.
Plats: Esrange Space Center Uppsändningsfönster: Första möjliga uppsändning blir 1 juni Datum och tid: Uppsändningen är beroende av rätt väderförhållanden. Om uppsändningen fördröjs meddelas de som anmält sitt intresse. Anmälan: Anmäl ditt intresse via e-post senast söndag 31 maj till Johanna Bergström-Roos (se information nedan)

SUNRISE teamet består av forskare från Tyskland, Spanien och USA.

SUNRISE ingår i NASAs program för ballonger som flyger under lång tid (Long Duration Balloon). Ett uppsändningsteam från Colombia Scientific Balloon Facility (CSBF) är på plats för att tillsammans med Rymdbolagets uppsändningsteam skicka upp ballongen från Esrange Space Center.

Läs mer: om uppsändningstjänster på Esrange Space Center: http://www.ssc.se/?id=5734 om SUNRISE: http://star.mpae.gwdg.de/Sunrise/ om CSBF: http://www.nsbf.nasa.gov/ För anmälan och mer information kontakta: Johanna Bergström-Roos, informationschef på Esrange Space Center, Rymdbolaget Tel: 070 544 60 21 E-post: johanna.bergstrom-roos@ssc.se