PrioraNet anlitades vid uppskjutningen av rymdfarkosten Jules Verne ATV

Pressmeddelande från Rymdbolaget

PrioraNet anlitades vid uppskjutningen av rymdfarkosten Jules Verne ATV

När uppskjutningen av rymdfarkosten Jules Verne ägde rum tidigare denna vecka, var en av PrioraNets* markstationer inblandade. Det var Dongara Satellite Station i Australien som uppdrogs att vara en av parterna i ett globalt nätverk av markstationer för att kommunicera med Arianeraketen som användes vid själva uppskjutningen. Den efterfrågade assistansen gällde i huvudsak överföring av tekniska data från raketen till markstationen vid de två första synliga passagerna. Dels ville man ha en försäkran om en kontakt med raketen, dels skulle tekniska data spelas in och vidaretransporteras till farkostens kontrollcenter i Kourou, Franska Guyana. Kontrollcentret drivs av den franska rymdorganisationen CNES, vilka är PrioraNets uppdragsgivare i denna mission.

- Assistansen från PrioraNet och Dongara Satellite Station i Australien fungerade perfekt, precis som planerat, säger Arnaud Carlier, chef över Acquisition Measures Department, CNES/CSG i Kourou, Franska Guyana. Detta var av största vikt eftersom vi behövde följa Ariane 5 vid separationen av tredje steget i realtid.

*PrioraNet PrioraNet är ett globalt och kommersiellt nätverk med strategiskt placerade markstationer för satellitkontroll. Det anlitas ofta under uppskjutningsfasen av satelliter och för löpande assistans under satelliternas livstid. PrioraNet drivs i samarbete mellan Rymdbolaget och den amerikanska partnern Universal Space Network (USN). I nätverket ingår företagens egna stationer men även stationer ägda av anslutna partners. Nätverket kontrolleras via två kontaktcentra, (NMC - Network Management Centers) i USA och i Sverige och bistår kunder med en mängd tjänster dygnet runt, 7 dagar i veckan. PrioraNet är det största kommersiella nätverket av markstationer i världen och ledande inom support av satellitkommunikation.
Mer information PrioraNet.

Jules Verne ATV (Automated Transfer Vehicle) Jules Verne ATV är Europas första rymdskepp utformat för automatisk dockning på den internationella rymdstationen (ISS). Den sköts upp i början av denna vecka och man kan läsa på ESAs hemsida: "En absolut perfekt uppskjutning förde Jules Verne ATV in till satellitbanan efter en nedräkning helt enligt läroboken ……".
Mer information på ESAs hemsida eller CNES hemsida.

För mer information vänligen kontakta Alf Öskog, Försäljningschef, Rymdbolaget Telefon: 0980 721 70 eller 070 332 21 70 E-mail: alf.oskog@ssc.se