Prisma-satelliterna sänds upp i juni 2009

Prisma-satelliterna sänds upp i juni 2009

Rymdbolaget har skrivit kontrakt med det ryska rymdföretaget Kosmotras om uppsändning av Prisma-satelliterna. De skall sändas upp på en bärraket av typen Dnepr i juni 2009, antingen från Baikonur i Kazakstan eller från Yasni i södra Ryssland. Med ombord förväntas också finnas en fransk klimatforskningssatellit, Picard.

Det svenskledda projektet Prisma skall demonstrera ny teknik som kommer att få användning i framtida forskningsprojekt. Tekniken gör det t ex möjligt att låta satelliter samverka för att tillsammans utgöra enorma teleskop eller antenner som når långt ut i universum – kanske för att upptäcka jordliknande planeter i andra solsystem.

Prisma består av två satelliter, en "moder" och en "dotter", som skall demonstrera exakt samspel mellan rymdfarkoster (s k formationsflygning) och möten mellan farkoster i rymden (rendezvous). Detta kräver extrem precision, sofistikerad sensorteknik och avancerade system för mätning, navigering och styrning. Tekniken i Prisma utvecklas i första hand i Sverige, med bidrag från Tyskland, Danmark och Frankrike. Svenska Rymdbolaget är huvudleverantör för satelliterna och står för projektledning, satellitdesign och merparten av utvecklingsarbete, montering och tester. När satelliterna väl är i bana kommer de att styras från Rymdbolagets bas Esrange Space Center.

"Det känns skönt att kontraktet är klart och att vi har ett fast datum att arbeta mot", säger Staffan Persson, projektledare för Prisma. "Just nu pågår ett intensivt arbete här i Rymdbolagets renrum i Solna, där vi sätter samman satelliterna och utför en mängd tester."

På Prisma kommer också att finnas framdrivningssystem från Rymdbolagets dotterbolag ECAPS och NanoSpace. ECAPS utvecklar ett miljövänligt framdrivningssystem, och NanoSpace utvecklar mikromotorer som möjliggör mycket noggrann precisionsstyrning. Båda systemen gör sin första rymdfärd på Prisma. Andra svenska underleverantörer är Omnisys (kraftsystem) och Saab Space (tillverkning av struktur och viss elektronik). Projektet finansieras huvudsakligen av Rymdstyrelsen, med bidrag från rymdmyndigheterna i Tyskland och Frankrike.

Läs mer om Prisma på www.prismasatellites.se Läs mer om Rymdbolaget på www.ssc.se

För mer information, kontakta projektledare Staffan Persson, Rymdbolaget, tel 070-406 66 61.

2

Svenska rymdaktiebolaget Besöksadress Telefon: 08-627 62 00 www.ssc.se Box 4207 Solna strandväg 86 Telefax: 08-98 70 69 Org.nr: 556166-5836 171 04 Solna Styrelsens säte: Kiruna