Rymdbolaget skriver kontrakt med koreanska KARI

Kontrakt med koreanska KARI Den koreanska rymdorganisationen KARI (Korean Aerospace Research Institute) har skrivit kontrakt med Rymdbolaget om kommunikationstjänster för satelliten COMS. Kontraktet är värt 200 000 USD.

"Det här är vårt första kontrakt med KARI och vi ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med dem", säger Alf Öskog på Rymdbolaget. "Korea har flera nya spännande satellituppdrag de kommande åren där Rymdbolagets tjänster kan bli aktuella. Just nu expanderar vi vårt nätverk av markstationer på ett sätt som passar väl in i de kommande uppdragen".

Antenna at the Dongara Station in Western Australia

För uppdraget med COMS ska markstationen Dongara i Australien användas. Dongara ingår i PrioraNet, Rymdbolagets globala nätverk av markstationer för kommunikation med satelliter i olika banor runt jorden. Rymdbolaget ska tillhandahålla tjänster för mottagning av satellitdata, som lagras på servrar innan informationen skickas vidare till kunden via Internet.

Uppdraget startade i och med att kontraktet skrevs på och kommer att pågå under satellitens 6 första månader i bana då tester och inkörning pågår. Om fortsatta tjänster efterfrågas kommer ett nytt kontrakt att upprättas.

Satellitprojektet COMS COMS (Communications, Ocean and Meteorological Satellite) är en geostationär satellit med flera olika uppdrag. De flesta är kopplade till väderövervakning eller insamling av data om havet runt den koreanska halvön. Även tester och verifiering av ett kommunikationssystem ombord på satelliten kommer att genomföras.

Läs mer om Rymdbolagets satellittjänster http://www.ssc.se/satelliteservices Läs mer om PrioraNet www.prioranet.com Läs mer om COMS www.kari.re.kr

För ytterligare information kontakta Alf Öskog, Account manager, Satellite Operations Division Rymdbolaget Tel: 0980 721 70 eller 0703322170 E-post: alf.oskog@ssc.se eller

Dr. Myung Jin Baek COMS Mission Operation Manager Korean Aerospace Research Institute Tel: +82-42-860-2346 FAX: +82-42-860-2568 E-post: mjbaek@kari.re.kr