Rymdbolaget slutför förvärv av amerikanskt bolag

Genom förvärvet utökar Rymdbolaget sitt utbud av globala satellitdriftstjänster och kan ge fortsatt god service till varje enskild lokal kund. Det globala markstationsnätverket PrioraNet, som drivs gemensamt av Rymdbolaget och USN, får ännu bättre förutsättningar att stödja civila, kommersiella och offentliga satellitkommunikationsuppdrag över hela världen.
"Genom köpet av USN kan Rymdbolaget tillhandahålla samlade och bredare förstklassiga tjänster inom drift och styrning av satelliter till satellitägare och operatörer. Som ett led i denna utveckling förvärvade vi också en chilensk satellitstation för knappt ett år sedan. Genom expansion och ett utökat produkt- och tjänsteutbud kan vi fortsätta hjälpa våra kunder att nå sina lönsamhetsmål," säger Rymdbolagets VD Lars Persson.
USN:s VD, Tom Ingersoll, säger att förvärvet stärker USN:s befintliga affärer och möjliggör expansion inom kommersiell satellitdrift. Med Rymdbolaget som ägare har USN utmärkta möjligheter att erbjuda sina amerikanska kunder breda och långsiktiga satellitdriftstjänster.

För mer information, vänligen kontakta Mikael Stern, divisionschef för Satellite Operations Division, Rymdbolaget, tel: 070-5666555, mikael.stern@ssc.se Anna Rathsman, informationsdirektör, Rymdbolaget, tel: 070-2630064, anna.rathsman@ssc.se Tom Pirrone, Vice President Customer Development, Universal Space Network, tel: +1-215-394- 0136, tpirrone@uspacenet.com