SSC expanderar i världen

SSC expanderar i världen

SSC (tidigare Rymdbolaget), som är globalt ledande inom en rad rymdsegment, har nöjet att presentera etableringen av tre nya markstationer inom PrioraNet, SSC:s världsomspännande nätverk av stationer för satellitkommunikation. Två av de nya stationerna är placerade i USA (Miami och Kalifornien) och en vid Chiles sydligaste spets (Punta Arenas).

Expansionen innebär etablering av helt nya antenner och tillhörande faciliteter för att tillhandahålla tjänster inom satellitkontroll, datamottagning och rutindrift av satelliter i olika banor runt jorden. Alla tre stationerna ska vara driftsatta under tredje kvartalet 2012.

Expansionen stärker ytterligare SSC:s roll som en världsledande leverantör av markstationstjänster och innebär också ett nytt kontrakt mellan SSC:s amerikanska dotterbolag Universal Space Network (USN) och det norska bolaget Kongsberg Satellite Services (KSAT). Kontraktet innebär ett mångårigt samarbete för nedtagning av jordobservationsdata från kommersiella satelliter.

Lars Persson, SSC:s vd säger, "Det är otroligt inspirerande att kunna berätta om SSC:s expansion och vår starka förmåga att bygga upp och driva ett pålitligt och tillgängligt globalt nätverk av markstationer för satelliter. Vi skräddarsyr våra tjänster efter kundernas behov och vi finns där kunden vill ha oss." Lars Persson tillägger, "Vi är mycket stolta över vår ledande ställning och glada att kunna underlätta för andra att ta bättre vara på de möjligheter som modern rymdteknik innebär i vår vardag."

Uppdraget med KSAT kommer att skötas via vårt amerikanska dotterbolag USN. Förutom de tre nya markstationerna ingår även en av våra stationer i Sverige, Stockholm Teleport, som tillhandahåller ett markbundet globalt nätverk mellan de olika markstationerna.

För ytterligare information kontakta Mikael Stern Divisionschef för Satellite Management Services, SSC Tel. 070 566 65 55

Taggar: