SSC:s strategichef Stefan Gustafsson går i pension

Efter elva år som strategichef för Swedish Space Corporation (SSC) går Stefan Gustafsson i pension.

– Jag vill tacka Stefan för hans långa engagemang och expertis som varit avgörande för att ta SSC dit vi är idag. Hans kompetens inom rymd och försvar har varit mycket värdefull för bolaget, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för SSC.

Stefan Gustafsson har varit en viktig kugge i arbetet med SSC:s långsiktiga bolagsstrategi – inom områden som försvar, säkerhet, kvalitet, risk, hållbarhet, kommunikation och public affairs. SSC har inlett en rekryteringsprocess för att långsiktigt bemanna dessa kompetensområden som en del av bolagets ledningsgrupp.

Kontakt: Philip Ohlsson, kommunikationschef SSC, +46 (0) 70-721 70 26, philip.ohlsson@sscspace.com

Om SSC: Swedish Space Corporation hjälper jorden att dra nytta av rymden. SSC är ett statligt bolag som hjälpt rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden sedan tidigt 70-tal. SSC:s produkter och tjänster möjliggör framgångsrika rymdprojekt inom telekommunikation, säkerhet, meteorologi, positionering, vetenskaplig forskning, jordobservation och andra tillämpningar. Med närmare 700 engagerade medarbetare utspridda på alla kontinenter kan vi hjälpa våra kunder med specifika lösningar inom rymdsystem, delsystem, instrument, teknik och tillhörande tjänster. Inom SSC:s nätverk finns rymdbasen Esrange i norra Sverige, med siktet inställt på att börja skjuta upp satelliter 2025. Bolaget har även ett av världens största globala nätverk av markstationer för satellitkommunikation. www.sscspace.com | www.rymdkollen.se