SSC tar emot Marcus Wandt i Kiruna

Torsdagen den 11 april kommer Sveriges tredje astronaut Marcus Wandt på snabbvisit till rymdstaden Kiruna. Som medfinansiär och en av möjliggörarna för Wandts rymdresa tidigare i år står Swedish Space Corporation (SSC) som värd för en heldag med regionens rymdföretag, myndigheter och organisationer – och såklart kirunaborna.

Besöket är en del av den landsomfattande Sverigeturné som nu pågår sedan Marcus Wandts hemkomst från den Internationella rymdstationen ISS i februari. Heldagen i Kiruna kommer bland annat bjuda på besök till Rymdcampus och SSC:s nyöppnade kontor i stan, för att sedan avslutas med en föreläsning och frågestund för allmänheten i Kiruna stadshus.

– En stor del av dagens svenska rymdverksamhet startade i Kiruna under 60-talet. Idag är staden ett ledande nav för ambitiösa rymdaktiviteter och internationella samarbeten, inte minst vid rymdbasen Esrange. Därför känns det naturligt att bjuda in Sveriges nye astronaut till en heldag i hjärtat av svensk rymd. Marcus Wandt är en fantastisk ambassadör för att lyfta fram rymdens allt större nytta för jorden och öka engagemanget kring rymden så att fler söker sig till vår växande bransch, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för SSC.

Förutom SSC:s bidrag till Marcus Wandts resa till ISS så finansierades projektet av flera andra statliga och privata organisationer, däribland den svenska rymdmyndigheten Rymdstyrelsen, den europeiska rymdorganisationen ESA och Saab.

För den som inte har möjlighet att få en glimt av Wandt under torsdagen kommer SSC att publicera flitigt på bolagets Instagramkonto under besöket: www.instagram.com/ssc_space/

Kontakt: Philip Ohlsson, kommunikationschef SSC, +46 (0)70 721 70 26, philip.ohlsson@sscspace.com

Om SSC: Swedish Space Corporation hjälper jorden att dra nytta av rymden. SSC är ett statligt bolag som hjälpt rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden sedan tidigt 70-tal. SSC:s produkter och tjänster möjliggör framgångsrika rymdprojekt inom telekommunikation, säkerhet, meteorologi, positionering, vetenskaplig forskning, jordobservation och andra tillämpningar. Med närmare 700 engagerade medarbetare utspridda på alla kontinenter kan vi hjälpa våra kunder med specifika lösningar inom rymdsystem, delsystem, instrument, teknik och tillhörande tjänster. Inom SSC:s nätverk finns rymdbasen Esrange i norra Sverige, med siktet inställt på att bli först i Europa att skjuta upp satelliter 2025. Bolaget har även ett av världens största globala nätverk av markstationer för satellitkommunikation. www.sscspace.com | www.rymdkollen.se