Stor rymdkonferens i Stockholm

I juni ordnas en stor rymdkonferens – SpaceOps 2012 – i Stockholm. Arrangörer är det svenska rymdföretaget SSC och den tyska rymdorganisationen DLR.

SpaceOps är världens största konferens inom rymddrift. Den har ordnats vartannat år sedan 1990, på olika platser i världen. Årets konferens hålls den 11-15 juni på Stockholm Waterfront Congress Centre. Förutom föredragsprogrammet, som innehåller 300 presentationer, ordnas en stor utställning. Konferensens tema är ”For the benefit of our world” och syftar förstås på den nytta rymdtekniken medför i våra dagliga liv och i forskning kring miljö, klimat och vår framtid.
”SpaceOps är en viktig konferens i rymdbranschen”, säger Mikael Stern, strategichef på SSC och huvudansvarig för SSC:s medverkan i SpaceOps 2012. ”Det känns bra att få ta emot våra branschkollegor, partners och kunder här i Sverige. Programkommittén har ett stort antal inkomna föredragsförslag att välja bland, vilket borgar för hög kvalitet. Från SSC:s sida erbjuder vi även ett besöksprogram i Kiruna för att visa upp vår välkända rymdbas och satellitstation Esrange Space Center.” Läs mer om SpaceOps 2012 på www.spaceops2012.org För mer information, kontakta Annika Benson, kommunikatör, SSC, och ordförande för lokala organisationskommittén, SpaceOps 2012 e-post annika.benson@sscspace.com tel 08-627 62 51 eller 073-181 85 05

SpaceOps 2012 arrangeras av SSC och DLR med stöd av Congrex Sweden och American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA).