Stororder för svenskmiljövänlig satellitdrift

Svenska ECAPS, ett företag i statliga rymdkoncernen SSC, har fått ett kontrakt på tolv kompletta framdrivningssystem för jordobservationssatelliter av det amerikanska satellitföretaget Skybox. ECAPS är världsledande utvecklare av ett  mer miljövänligt system för satellitstyrning och ordern är den hittills största som företaget fått.

Ordern är en uppföljning av en tidigare beställning av samma system HPGP (High Performance Green Propulsion) till SkySat-3 som blir den första av Skyboxs satelliter att utrustas med det nya systemet.

De tolv enheter som ingår i det nya kontraktet ska levereras under 2015 och 2016.

Förutom att ge ökad prestanda jämfört med det idag vanliga systemet med bränslet hydrazin, ger HPGP tekniken en mer kostnadseffektiv lösning därför att bränslet i det svenska systemet är betydligt mer miljövänligt och enklare att hantera.

"Denna övergång till serieproduktion är verkligen spännande för ECAPS", säger Mathias Persson, VD för ECAPS. "Vi är mycket stolta över att ha valts ut av Skybox med ett miljövänligt system som bidrar till total kostnadseffektivitet för Skybox affärskoncept."

Skybox vice VD Mike Trela framhåller systemets miljövänliga egenskaper: " Vårt beslut att utnyttja gröna drivmedel är direkt i linje med vår syn på miljöansvar och detta partnerskap återspeglar vår strävan efter ständiga innovationer och att kunna tänja gränserna för hög kvalitet och prestanda”.

Om ECAPS

ECAPS är marknadsledande inom grön framdrivningteknologi för satelliter, med utprovade lösningar för att ge både ökad prestanda och lägre livscykelkostnader för satelliter. ECAPS produktfamilj inkluderar bränsle och framdrivningssystem i form av motorer. För mer information, besök www.sscspace.com/ ecaps .

Om Skybox

Skybox Imaging (Skybox) använder webbteknik för att från egna satelliter erbjuda högupplösta bilder från jordobservationssatelliter. Skybox skapar därmed en datakälla som visar daglig global verksamhet med aktuella, lätttillgängliga, högupplösta färgbilder och HD-video av jorden. För mer information, besök www.skybox.com .

Kontaktperson: Anders Jörle, Public Affairs, SSC, tel 070-385 90 30

SSC hjälper rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden till nytta för jorden.