Ulrika Unell ny chef för Orbital Launch & Rocket Test

Swedish Space Corporation (SSC) har utsett Ulrika Unell till ny chef för divisionen Orbital Launch & Rocket Test. Hon tillträder den 1 september och tar plats i rymdbolagets ledningsgrupp.

– Som ingenjör är jag otroligt fascinerad av rymden och de ständiga tekniska framsteg som kännetecknar branschen. SSC är på en spännande resa som jag ser fram emot att bli en del av, och jag ser verkligen fram emot att lära känna mina nya kollegor och ta del av all den expertis och kunskap som finns här, säger Ulrika Unell.

Ulrika Unell kommer närmast från Tekniska verken i Linköping där hon är chef för strategi, affärsutveckling och public affairs. Dessförinnan har hon haft ett flertal ledande befattningar inom Ericsson och som vd för Lärandegruppen. Ulrika började sin karriär som forskningsingenjör vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) och har en magisterexamen i tillämpad fysik och elektroteknik från Tekniska högskolan vid Linköpings universitet. Hon sitter också i styrelsen för Linköpings universitet sedan 2017.

– Satellituppskjutningar och rakettesttjänster är en mycket viktig del i SSC:s tjänsteerbjudande och för bolagets långsiktiga lönsamhet. De unika förmågor som byggts upp på rymdbasen Esrange är eftertraktade över hela världen. Därför är jag mycket glad över att få välkomna Ulrika Unell till bolaget. Hennes långa erfarenhet av att leda stora och globala organisationer är ett mycket starkt bidrag till SSC och vår fortsatta utveckling, säger Charlotta Sund, vd för SSC.

Kontakt: Philip Ohlsson, kommunikationschef SSC, +46 (0) 70-721 70 26, philip.ohlsson@sscspace.com

Om SSC: Swedish Space Corporation hjälper jorden att dra nytta av rymden. SSC är ett statligt bolag som hjälpt rymdorganisationer, företag, andra kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden sedan tidigt 70-tal. SSC:s produkter och tjänster möjliggör framgångsrika rymdprojekt inom telekommunikation, säkerhet, meteorologi, positionering, vetenskaplig forskning, jordobservation och andra tillämpningar. Med närmare 700 engagerade medarbetare utspridda på alla kontinenter kan vi hjälpa våra kunder med specifika lösningar inom rymdsystem, delsystem, instrument, teknik och tillhörande tjänster. Inom SSC:s nätverk finns rymdbasen Esrange i norra Sverige, med siktet inställt på att börja skjuta upp satelliter 2025. Bolaget har även ett av världens största globala nätverk av markstationer för satellitkommunikation. www.sscspace.com | www.rymdkollen.se