Id-bedrägerierna slår nya rekord – så här skyddar du dig

Bedrägeribrotten ökar generellt och de brott som ingår under s.k. identitetsintrång står för en stor del av ökningen. Dels handlar det om kreditköp i andra personers namn men framförallt om bedrägerier där stulna kortuppgifter nyttjas för köp online. Det betyder att bedragarna inte ens har tillgång till kortet de handlar på utan enbart använder kortuppgifterna.

Det är så gott som omöjligt att själv skydda sig mot att ens egna kortuppgifter hamnar i orätta händer eftersom det ofta handlar om att uppgifterna kommer från olika typer av dataintrång hos aktörer där uppgifterna finns lagrade.

- Det man kan göra är att enbart handla från sajter som erbjuder betallösningar som  ”3D-secure” eller har certifikat för säker e-handel och även låsa sina kort för köp när man inte använder dem, säger Lotta Mauritzson, ansvarig för rådgivning på SSF Stöldskyddsföreningen.

De flesta banker erbjuder idag enkla möjligheter att låsa och låsa upp sina betal- och kreditkort. Det är också bra att använda ett särskilt kort, helst utan kredit, för att minska risken för att det används för kreditköp om kortnumret kommer på avvägar. Ha inte mer pengar på kortet än vad du själv tänker handla för den närmaste tiden.

När det gäller kreditköp i annans namn är det också svårt att skydda sig, men man bör vara uppmärksam på om det dyker upp kreditupplysningar beställda från företag man inte själv handlat från och omedelbart kontakta försäljningsstället och bestrida eventuella fakturor.

- Att vara försiktig med att lämna ut person- och kortuppgifter generellt är en tumregel och även att skydda sin post genom att ha lås på brevlådan eller skaffa en säkerhetsbrevlåda för att tidigt upptäcka om någon försökt få tag på posten, menar Lotta Mauritzson.

För att försvåra för bedragaren bör du alltså:

- låsa dina betal-/kreditkort för köp på internet och i utlandet när du inte använder dem
- skaffa ett shoppingkort, med begränsad summa pengar på och gärna utan kredit
- hålla koll på posten - lås brevlådan eller skaffa en säkerhetsbrevlåda
- vara vaksam på kreditupplysningar du inte känner igen
- aldrig lämna ut kort och kontouppgifter i mail eller när du inte är helt säker på vem mottagaren av informationen är

Lotta Mauritzson, ansvarig Rådgivning, 0709-81 65 72
lotta.mauritzson@stoldskyddsforeningen.se

Pia Lindström, v vd SSF, 0709-10 18 08
pia.lindstrom@stoldskyddsforeningen.se

SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som förebygger brott och verkar för ett tryggare samhälle i samverkan med bland annat polis och försäkringsbolag. Vi har arbetat med säkerhetsfrågor och oberoende kostnadsfri rådgivning sedan 1934. Överskottet från vår verksamhet återinvesteras i ideella projekt för att öka tryggheten i samhället. Läs mer på www.stoldskyddsforeningen.se

Id-bedrägerierna slår nya rekord – så här skyddar du dig. Enligt polisens nationella bedrägericenter har antalet anmälda brott av identitetsintrång ökat med 42 procent de första sex månaderna i år jämfört med samma period förra året, från redan höga nivåer. Det är svårt att helt skydda sig för att bli utsatt, men det finns en del att tänka på för att minska risken.

Det man kan göra är att enbart handla från sajter som erbjuder betallösningar som ”3D-secure” eller har certifikat för säker e-handel och även låsa sina kort för köp när man inte använder dem.
Lotta Mauritzson, ansvarig för rådgivning på SSF Stöldskyddsföreningen