Kortbedrägerierna ökar igen– så här gör du för att skydda dig

Antalet bedrägerier som innebär att någon olovligen använder någon annans kortuppgifter för köp har ökat med 25 procent det senaste året. Hur tjuven får tag i uppgifterna varierar och vem som helst kan drabbas av bedrägerierna.

Kortbedrägerierna ökar varje år och har nu nått nya rekordnivåer. Tjuvarna använder sig av skimning, eller kortkapning bland annat genom att använda speciella avläsare för att kopiera innehållet i magnetremsan på ett bank- eller kreditkort eller så stjäl de kortet efter att ha sett innehavaren knappa in koden. Kortkapning kan också ske vid varje tillfälle man lämnar ifrån sig sitt kort för att betala, exempelvis vid restaurangbesök.

- Det går oerhört snabbt att kopiera ett kort och göra ett nytt med samma uppgifter genom en enkel utrustning som är lätt att få tag på, säger Lotta Mauritzson, SSF Stöldskyddsföreningen, och rekommenderar att man alltid ska följa med kortet om betalning inte kan ske vid bordet.
När det gäller skimning via automater är detta mer sällsynt idag än tidigare, mest beroende på att uttagsautomaterna har säkrats upp. Man bör dock vara fortsatt vaksam, särskilt vid bensinstationer som inte har samma skydd.

• Det är svårt att helt skydda sig mot bedragarna, men det finns en rad saker att göra för att minska risken att bli utsatt, menar Lotta Mauritzson och ger följande tips:
  • Täck över med handen när du slår din kod både för att undvika att någon ser koden och även att din kod blir filmad om automaten är manipulerad.
  • Lämna inte ut dina kortuppgifter på internet i annat fall än att du känner dig trygg med den webbutik du handlar i.
  • Förlorar du ett kort - spärra det omedelbart för alla transaktioner.
  • Använd internetköps- och utlandsspärren till korten om din bank erbjuder det. På så sätt är det svårare för kortbedragaren att utnyttja dina uppgifter.
  • Skaffa ett shoppingkort. Kortet ska vara kopplat till ett eget konto dit du för över den mängd pengar du ska handla för. Då har du en möjlighet att begränsa skadan om någon kommer åt uppgifterna och försöker tömma kontot.

Kortbedrägerier kan också ske efter att man lämnat sina kortuppgifter till någon som utger sig för att vara en vän i sociala medier eller efter uppmaning i ett mail som ser ut att komma från en bank eller myndighet. Varken banker eller myndigheter skickar ut mail på detta sätt och man bör därför aldrig lämna ut sina uppgifter.

I programmet Stoppa tjuven på TV3 imorgon torsdag kl. 20.00 tas skimning/kortkapning upp som tema.

Lotta Mauritzson, SSF Stöldskyddsföreningen, 0709-81 65 72
Pia Lindström, SSF Stöldskyddsföreningen, 0709-10 18 08

Fakta:
SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som förebygger brott och verkar för ett tryggare samhälle i samverkan med bland annat polis och försäkringsbolag. SSF har arbetat med säkerhetsfrågor och oberoende kostnadsfri rådgivning sedan 1934. www.stoldskyddsforeningen.se

Stoppa tjuven produceras av OTW och sänds i TV3.

SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som förebygger brott och verkar för ett tryggare samhälle i samverkan med bland annat polis och försäkringsbolag. SSF har arbetat med säkerhetsfrågor och oberoende kostnadsfri rådgivning sedan 1934. Överskottet från verksamheten återinvesteras i ideella projekt för att öka tryggheten i samhället. Exempel på detta är att överskottet från försäljningen av DNA-märkning bland annat finansierat UV-lampor till polisen samt ett forskningsprojekt för uppföljning av brottsutvecklingen i DNA-märkta områden. Läs mer på www.stoldskyddsforeningen.se

Kortbedrägerierna ökar igen– så här gör du för att skydda dig

Det går oerhört snabbt att kopiera ett kort och göra ett nytt med samma uppgifter genom en enkel utrustning som är lätt att få tag på och rekommenderar att man alltid ska följa med kortet om betalning inte kan ske vid bordet.
Lotta Mauritzson, SSF Stöldskyddsföreningen