Den 20 november utdelar SSF Stöldskyddsföreningens Förtjänsttecken i samband med att Transportsäkerhetskonferensen äger rum.

Förtjänsttecknet delas ut till Per-Arne Nilsson, f.d. polis vid Polismyndigheten Västra Götaland med följande motivering:

Under många år med stort engagemang har Per-Arne drivit frågor som rör transportsäkerhet, framförallt i Västra Götaland där han varit anställd vid Polismyndigheten.

Han har bland annat initierat ett EU-projekt om transportsäkerhet, genomfört undersökning om omfattning av dieselstölder samt varit drivande i olika konferenser gällande transportstölder. Han har under åren skaffat sig en gedigen kunskap om hur transportrelaterade brott begås, vad som stjäls och har aldrig tvekat när det krävts att vara lite obekväm. Han har också genom sitt arbete väsentligt höjt kunskapen inom transportnäringen om brottsförebyggande åtgärder.

- För 20 år sedan instiftade vi ett förtjänsttecken i syfte att hedra och uppmärksamma personer som utfört viktigt arbete som främjar vårt och säkerhetsbranschens ändamål, säger Tomas Norderheim, ordförande i SSF:s styrelse.

- Det är fantastiskt att uppmärksamma människor som visar äkta engagemang inom sitt område och det gör verkligen Per-Arne Nilsson. Han lyckas hela tiden peka på allvarliga brister som i sig underlättar för kriminella att begå brott. Per-Arnes engagemang har satt fokus på de här frågorna inom många branscher men framförallt transportnäringen, säger Annika Brändström, vd SSF Stöldskyddsföreningen.

Tid: Utdelning sker den 20 november, ca kl.14.30.

Plats: Transportsäkerhetskonferensen som hålls i Auditoriet, Mercedes-Benz Sverige AB, Bronsyxegatan 14, Malmö.

Lotta Mauritzson, SSF Stöldskyddsföreningen
Telefon: 0709-81 65 72

Annika Brändström, SSF Stöldskyddsföreningen
Telefon: 0709-81 65 73

SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som förebygger brott och verkar för ett tryggare samhälle i samverkan med bland annat polis och försäkringsbolag. SSF har arbetat med säkerhetsfrågor och oberoende kostnadsfri rådgivning sedan 1934. Överskottet från verksamheten återinvesteras i ideella projekt för att öka tryggheten i samhället. Exempel på detta är att överskottet från försäljningen av DNA-märkning bland annat finansierat UV-lampor till polisen samt ett forskningsprojekt för uppföljning av brottsutvecklingen i DNA-märkta områden. Läs mer på www.stoldskyddsforeningen.se

Per-Arne Nilsson, tilldelas SSF Stöldskyddsföreningens Förtjänsttecken för sitt arbete med transportsäkerhet.Den 20 november utdelar SSF Stöldskyddsföreningens Förtjänsttecken i samband med att Transportsäkerhetsmässan äger rum.

Annika Brändström, vd SSF Stöldskyddsföreningen