Polisinspektör Ewa Öberg Öström får Stöldskyddsföreningens stipendium

Den 6 oktober delas Stöldskyddsföreningens (SSF) polisstipendium ut i samband med Framtidsdagen. Stipendiet går i år till polisinspektör Ewa Öberg Öström, Polismyndigheten i Västerbottens Län, för effektivt brottsförebyggande i samverkan.

För att lyckas med att förebygga brott behöver Polisen ofta samarbeta med andra aktörer i samhället, till exempel kommuner, landsting, företag och organisationer. Under senare år har ett stort antal kommuner tecknat s.k. samverkansöverenskommelser med polisen för att nå en bredare samverkan utifrån gemensamma problembilder.

Ewa Öström Öberg har genom sitt arbetssätt tagit samverkansöverenskommelsen mellan polis och kommun steget ut till planerad och operativ verksamhet.

- I allt brottsförebyggande arbete är samverkan en stark framgångsfaktor. Ewas sätt att konkretisera samverkansöverenskommelsen i handling och skapa förutsättningar till långsiktighet kan inspirera andra till att komma igång med ett väl fungerande arbete, säger Annika Brändström, vd på SSF.

-Det känns otroligt roligt att få stipendiet som är ett erkännande för vårt arbetssätt. I Skellefteå kommun har vi sedan en lång tid tillbaka en strukturerad form för hur vi ska bedriva det brotts- och drogförebyggande arbetet. Den samverkan som vi bedriver präglas av ett kontinuerligt och resultatinriktat arbete som är öppet för nya idéer och bjuder in till delaktighet. Arbetet präglas också av respekt för de andras situation och det innebär helt enkelt att fokus ligger på vad man själv kan bidra med i de olika nätverken, säger Ewa Öberg Öström.

Motiveringen lyder:

Ewa Öberg Öström har genom sitt arbetssätt visat hur polisen genom långsiktigt och uthålligt arbete kan konkretisera övergripande överenskommelser mellan polis och kommun och implementera dem som en naturlig del av systemet, vilket bedöms ge långsiktiga brottsförebyggande effekter.

- Samverkansöverenskommelser mellan polis och kommun finns snart i hela Sverige. Man har kommit olika långt i arbetet och det är mycket positivt att se hur man funnit effektiva sätt att praktiskt tillämpa överenskommelsen inom polismyndigheten i Västerbottens Län, säger Ulrika Herbst, avdelningschef på Rikspolisstyrelsen.

Fakta:

SSF Polisstipendium
SSF:s polisstipendium delas ut årligen till anställda inom polisen för utmärkta brottsförebyggande insatser. Stipendiet omfattar 25 000 kronor som skall användas för studier inom det brottsförebyggande området genom exempelvis en utbildningsresa eller liknande.

Jury
Juryn består av Ulrika Herbst, avdelningschef Rikspolisstyrelsen, Jan Andersson, f.d. generaldirektör Brottsförebyggande Rådet, Lennart Gabrielsson, 1:e vice ordförande, Sveriges Kommuner och Landsting, Annika Brändström, vd och Pia Lindström, affärsutvecklare, Svenska Stöldskyddsföreningen.

Annika Brändström, VD SSF,  tel: 0709-81 65 73
Ewa Öberg Öström, polisinspektör, Polisen, Västerbottens Län, tel: 0702-79 85 26

Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) är en ideell förening som arbetar brottsförebyggande, med fokus på skydd mot inbrott, stöld och rån. Våra viktigaste arbetsområden är: rådgivning och information, provning av säkerhetsprodukter, märkning och registrering av stöldbegärligt gods samt utbildning och konsultverksamhet. Överskottet från vår verksamhet återvinns i brottsförebyggande projekt.