Så lätt kapas din dator och mobil

Varje gång du kopplar upp dig på ett öppet nätverk kan du råka ut för ett intrång i din mobil eller dator om du inte är säker på att nätverket är schysst. Bedragaren sätter upp en kopia av det säkra nätverket, som din mobil eller dator väljer att koppla upp sig mot och sedan kan bedragaren följa exakt vad du gör på skärmen. Lösenord kan kopieras och din personliga kommunikation kan läsas.

Många har wifi påslaget som förval på sin dator och mobil utan att tänka på det. Det gör det enkelt att snabbt koppla upp sig när man t ex kommer hem. Men det finns risker med att ha sin mobil eller dator i wifi-läge. Har du otur så är nätverket den kopplar upp sig mot uppsatt av en bedragare som sedan loggar allt du gör, kopierar dina lösenord till banken och kan se din kommunikation på mail och i sociala medier.

- Idag bär vi omkring på väldigt mycket information i våra mobiler, gör snabba bankärenden och genomför andra transaktioner över mobilen, vilket medför stora risker för den som får sin mobil eller dator hackad, säger Lotta Mauritzson på SSF Stöldskyddsföreningen.

Det krävs inte alltför djup IT-kunskap för att sätta upp ett fejkat nätverk, med ett namn som är lätt att sammanblanda med det man kan förvänta sig att kunna välja där man är. Och bedragaren sitter i realtid och ser allt du gör och loggar det du knappar in på mobilen eller datorn. För att skydda dig från den här typen av intrång och bedrägerier bör du tänka på följande:

• Ha inte wifi påslaget på mobil eller dator. Då kommer inte din enhet att söka efter nätverk att koppla upp sig på.

• Om du kopplar upp dig på ett öppet nätverk – försök förvissa dig om att det är upprättat av en trovärdig leverantör - du kan t ex stämma av nätverksnamnet med receptionen i hotellobbyn.

• Logga inte in på personliga sidor (mail, Facebook etc.) eller andra sidor som kräver ditt lösenord via ett öppet nätverk som du inte känner dig trygg med.

• Gör aldrig bankärenden eller internetköp via ett nätverk som du inte känner dig helt säker på är skyddat.

• I normalfallet kan du läsa nyheter, kolla tidtabeller och titta på annan publik information utan att det är någon större risk för intrång.

I programmet Stoppa tjuven på TV3 idag kl. 20.00 tas wifi-kapningar upp som tema. Stoppa tjuven är ett samarbete mellan TV3 och SSF Stöldskyddsföreningen.

Lotta Mauritzson, SSF Stöldskyddsföreningen, 0709-81 65 72
Pia Lindström, SSF Stöldskyddsföreningen, 0709-10 18 08

Fakta:
SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som förebygger brott och verkar för ett tryggare samhälle i samverkan med bland annat polis och försäkringsbolag. SSF har arbetat med säkerhetsfrågor och oberoende kostnadsfri rådgivning sedan 1934. www.stoldskyddsforeningen.se

SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som förebygger brott och verkar för ett tryggare samhälle i samverkan med bland annat polis och försäkringsbolag. SSF har arbetat med säkerhetsfrågor och oberoende kostnadsfri rådgivning sedan 1934. Överskottet från verksamheten återinvesteras i ideella projekt för att öka tryggheten i samhället. Exempel på detta är att överskottet från försäljningen av DNA-märkning bland annat finansierat UV-lampor till polisen samt ett forskningsprojekt för uppföljning av brottsutvecklingen i DNA-märkta områden. Läs mer på www.stoldskyddsforeningen.se

Så lätt kapas din dator och mobil. Varje gång du kopplar upp dig på ett öppet nätverk kan du råka ut för ett intrång i din mobil eller dator om du inte är säker på att nätverket är schysst.

- Idag bär vi omkring på väldigt mycket information i våra mobiler, gör snabba bankärenden och genomför andra transaktioner över mobilen, vilket medför stora risker för den som får sin mobil eller dator hackad.
Lotta Mauritzson på SSF Stöldskyddsföreningen