Sex gymnasieklasser i final till Antivåldsstipendiet 2012

SSF Stöldskyddsföreningen delar i samarbete med Peace & Love och Efterlyst för tredje året i rad ut Antivåldsstipendiet på 100 000 kronor. Stipendiet går till den gymnasieklass som kommer med den bästa idén för en kampanj mot våld mellan unga.

Närmare 40 bidrag har kommit in till Antivåldsstipendiet 2012 och nu har juryn valt ut sex bidrag som har gått vidare till final och omröstning på SSF:s hemsida.

De som är i final är bidrag från klasser på Helixgymmnasiet i Borlänge, IT-gymnasiet i Uppsala, Marina läroverket i Stocksund, Teknikum i Växjö, Didaktus teoretiskt gymnasium i Stockholm och Globala gymnasiet i Stockholm.

­­- Vi har fått in väldigt många kreativa och väl genomarbetade förslag och det har varit en utmaning för juryn att sålla ut de sex finalisterna, säger Pia Lindström på SSF.

De bidrag som nu är i final har alla en grundidé där det finns en god potential i att kunna vidareutveckla och genomföra som kampanj i radio, tv, print eller i sociala medier.

­­- Utöver de fina kampanjidéerna gläds vi åt att så mycket tid och engagemang lagts ner i landets gymnasieskolor att diskutera våldsproblematiken. Redan det har säkert fått påverkan på attityderna till våld, säger Annika Brändström, vd på SSF.

Röstningen på Stöldskyddsföreningens hemsida pågår till den 20 maj. Vinnare meddelas i samband med att prisutdelning sker under Peace & Love-festivalen i Borlänge, som pågår den 26 -30 juni 2012.

Juryn består av representanter från Efterlyst, Peace & Love och SSF.

Pia Lindström, SSF, 0709-101 808
Annika Brändström, SSF, 0709-81 65 73

www.stoldskyddsforeningen.se

SSF Stöldskyddsföreningen, är en oberoende ideell förening som arbetar brottsförebyggande för ett tryggare Sverige. Ett prioriterat område för den ideella verksamheten är trygghet för ungdomar. Antivåldsstipendiet delas ut för andra året i rad och är en del av den satsningen och syftar till att påverka attityder till våld mellan unga. Läs mer på http://www.stoldskyddsforeningen.se/om-ssf/vara-projekt/antivaldsstipendiet/antivaldsstipendiet-2012/