SHR och SSF i samarbete för en tryggare arbetsmiljö inom hotell och restaurang

Stöldskyddsföreningen, SSF har inlett ett samarbete med Sveriges Hotell & Restaurangföretagare, SHR, och nyligen genomfördes en första kurs för SHRs medlemmar.

Kursupplägget fokuserar på att ge bättre förutsättningar för att skapa säkrare hotell och restauranger både för personal och gäster. Kursen omfattar en rad viktiga områden som ger ökade möjligheter för att skapa helhetsperspektiv på säkerheten i den egna verksamheten.

-          Utifrån SSFs kompetens inom säkerhetsfrågor och SHRs branschkunskap har vi tagit fram en utbildning som ger handfasta, anpassade och praktiska säkerhetsråd till hotell- och restaurangföretagen för att skapa säkerhet och trygghet för såväl personal som gäster, säger Maria Dahlstedt, chef för SSF Utbildning.

Utbildningen omfattar allt från omvärldsanalys till riskhantering och tekniska åtgärder för att förebygga aktuella risker. Ett fokus är också att metodiskt skapa en god säkerhetskultur inom företaget utifrån rutiner och regler.

-          I och med samarbete med SSF kan vi hjälpa branschföretagen att skapa en ännu tryggare miljö för gäster och medarbetare. Det behöver inte vara så krångligt, ofta räcker det att man ser över sina rutiner. Här kommer de checklistorna som har tagits fram att vara till stor hjälp, säger Clemens Wantschura, utvecklingschef på SHR.

Kontaktperson:
Maria Dahlstedt, Chef Utbildning 070-981 65 79

Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) är en ideell förening som arbetar brottsförebyggande, med fokus på skydd mot inbrott, stöld och rån. Våra viktigaste arbetsområden är: rådgivning och information, provning av säkerhetsprodukter, märkning och registrering av stöldbegärligt gods samt utbildning och konsultverksamhet. Överskottet från vår verksamhet återvinns i brottsförebyggande projekt.