SSF Stöldskyddsföreningen säkerhetspartner till Dansbandsveckan 2015

SSF är officiell Stöldskyddsföreningen säkerhetspartner till Dansbandsveckan i Malung och eftersträvar en nollvision när det gäller stölder under evenemanget.

Varje år förekommer det stölder som innefattar både fickstölder och stölder ur bilar, husvagnar samt tält på campingplatsen, enligt uppgift från Polisen i Dalarna.

- Stöldskyddsföreningen har en lång erfarenhet av brottsförebyggande arbete och är en viktig säkerhetspartner till Dansbandsveckan. Besökarna till Dansbandsveckan får tips både om hur man kan skydda hemmet när man är borta och hur man minskar risken för att utsättas för brott på plats i Malung, säger Lars Bälter, VD/Turistchef, Malung-Sälen Turism AB.

- Vi vill ge besökarna en skön och trygg upplevelse av Danbandsveckan och samtidigt uppnå en nollvision av stölder. Därför har vi tagit fram en säkerhetsväska för säker förvaring av kort, mobil och id-handlingar. Det var en strykande åtgång förra året så först till kvarn är det som gäller, säger Annika Brändström, vd, SSF Stöldskyddsföreningen.

Träffa våra oberoende rådgivningsexperter i SSF:s husvagn, Grönlandsparken
Under veckan har besökare möjlighet att träffa SSF:s rådgivningsexperter och fråga om allt som rör säkerhet kring sitt hem, fordon eller sin identitet. Stöldskyddsföreningen arbetar kontinuerligt med att sprida kunskap om hur man själv kan förebygga brott i vardagen, ett sätt är att DNA-märka dina värdesaker, genom att stöldskyddsmärka avskräcker du tjuven och ökar dina chanser att få tillbaka stulna värdesaker. Från onsdag till fredag, mellan kl. 12-17 har besökarna chans att testa DNA-märkning.

Hasse Aro delar ut stipendiet för rådigt ingripande

Varje år delar SSF Stöldskyddsföreningen i Dalarna och polisområde Dalarna ut en belöning till någon som gjort ett rådigt ingripande som antingen hjälpt polisen till ett lyckat utredningsresultat, eller avvärjt eller minskat följderna av brottslig handling.

Årets utmärkelse går till Björn Kindberg, som genom sitt agerande både visat prov på medmänsklighet, men också gott omdöme och civilkurage.

Prisutdelningen sker den 15 juli, kl 13.00 på Stora scenen i Grönlandsparken i Malung, under den pågående Dansbandsveckan. Prisutdelare är Tv-profilen Hasse Aro tillsammans med Annika Brändström, vd, Stöldskyddsföreningen och Lars Lindahl, chef polisområde Dalarna.

Annika Brändström, vd SSF

Lotta Mauritzson, ansvarig rådgivning, SSF

SSF Stöldskyddsföreningen
är en oberoende ideell förening som förebygger brott och verkar för ett tryggare samhälle i
samverkan med bland annat polis och försäkringsbolag. Vi har arbetat med säkerhetsfrågor och oberoende kostnadsfri rådgivning sedan 1934. Överskottet från vår verksamhet återinvesteras i ideella projekt för att öka tryggheten i samhället. Läs mer på www.stoldskyddsforeningen.se

- Stöldskyddsföreningen har en lång erfarenhet av brottsförebyggande arbete och är en viktig säkerhetspartner till Dansbandsveckan. Besökarna till Dansbandsveckan får tips både om hur man kan skydda hemmet när man är borta och hur man minskar risken för att utsättas för brott på plats i Malung.
Lars Bälter, VD/Turistchef, Malung-Sälen Turism AB
- Vi vill ge besökarna en skön och trygg upplevelse av Danbandsveckan och samtidigt uppnå en nollvision av stölder. Därför har vi tagit fram en säkerhetsväska för säker förvaring av kort, mobil och id-handlingar. Det var en strykande åtgång förra året så först till kvarn är det som gäller,
Annika Brändström, vd, SSF Stöldskyddsföreningen