Stoppa biltjuven – så här gör du

Det stjäls tiotusentals bilar varje år och över 50 000 stölder sker ur fordon. Främst gäller dessa stölder värdefulla bildelar. Många tror att nya bilar har ett tillräckligt skydd, men så är inte fallet. Tjuven kan knepen för att koppla ifrån det elektroniska stöldskyddet.

Bilstölder sker i första hand i storstadsområden, men ligorna rör sig över hela Sverige. Dels stjäls hela bilar, men en stor del av stölderna handlar om bildelar som konsoler, instrumentpaneler, musikanläggningar, backspeglar, xenonljus, krockkuddar etc. Främst siktar tjuvarna in sig på så kallade premiumbilar. Tjuvarna är skickliga när det gäller att går förbi elektroniska skyddssystem och arbetar snabbt.

- Jag öppnar en bil på några sekunder och får exempelvis med mig en GPS och krockkudde ut på under en halv minut – det går snabbt att nollställa elektroniken, säger en källa som tidigare varit aktiv biltjuv.

Tjuvarna kan också blockera signalen för fjärrlarm/lås så att bilen inte går i lås/larmet sätts på när man trycker på nyckeln. Det gör att det är enkelt att stjäla delar av inredningen och även sådant som förvaras i bilen.

- Det är svårt att helt skydda sig mot bil- eller bildelsstölder men det finns en rad saker att göra för att försvåra för tjuven, säger Lotta Mauritzson, ansvarig för rådgivning på SSF Stöldskyddsföreningen, och ger följande tips:

1. Töm bilen själv – ta med dig värdesaker när du lämnar bilen.
  2. Märk stöldbegärliga delar som navigationssystem, strålkastare och fälgar.
  3. Märk bilrutorna med bilens registreringsnummer
  4. Kontrollera alltid att bilen gått i lås när du fjärrlåser den.
  5. Använd godkänd rattkrycka – försvårar stöld av ratt, krockkudde och hela bilen.

Tänk också på att förvara bilnyckeln på ett säkert ställe när du parkerat den hemma – inte innanför ytterdörren.

Lotta Mauritzson, ansvarig Rådgivning, 0709-81 65 72
lotta.mauritzson@stoldskyddsforeningen.se

Pia Lindström, v vd SSF, 0709-10 18 08
pia.lindstrom@stoldskyddsforeningen.se

SSF Stöldskyddsföreningen är en oberoende ideell förening som förebygger brott och verkar för ett tryggare samhälle i samverkan med bland annat polis och försäkringsbolag. Vi har arbetat med säkerhetsfrågor och oberoende kostnadsfri rådgivning sedan 1934. Överskottet från vår verksamhet återinvesteras i ideella projekt för att öka tryggheten i samhället. Läs mer på www.stoldskyddsforeningen.se

Stoppa biltjuven – så här gör du! Det stjäls tiotusentals bilar varje år och över 50 000 stölder sker ur fordon. Främst gäller dessa stölder värdefulla bildelar. Många tror att nya bilar har ett tillräckligt skydd, men så är inte fallet. Tjuven kan knepen för att koppla ifrån det elektroniska stöldskyddet.

Jag öppnar en bil på några sekunder och får exempelvis med mig en GPS och krockkudde ut på under en halv minut – det går snabbt att nollställa elektroniken.
en källa som tidigare varit aktiv biltjuv